Natomiast odprawa celna (przyjęcie zgłoszenia celnego) odbędzie się w wyznaczonej do tego komórce, specjalizującej się w obsłudze elektronicznych zgłoszeń celnych.
To pozwoli zaoszczędzić czas i inne koszty związane z przedstawieniem towaru do kontroli oraz przyspieszy sama odprawę celną. Ułatwienie to dotyczy właściwości miejscowej jednego naczelnika urzędu celnego.
Analogiczne ułatwienie obejmujące obszar całego kraju zostanie wdrożone dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej (odprawa scentralizowana wewnątrz kraju). Przedsiębiorcy już mogą wnioskować o krajowe pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej. W ramach „pozwolenia krajowego" przedsiębiorca może wystąpić o nowa usługę przy realizacji procedury uproszczonej, jakim jest „odprawa scentralizowana wewnątrz kraju".
Kluczowym wyzwaniem, jakie stoi przed Służbą Celną jest dążenie do podniesienia standardów obsługi klienta, a w związku z tym zapewnienie usług, które będą odpowiadały wymaganiom nowoczesnego prowadzenia działalności gospodarczej. Priorytetami dla klientów są czas i koszt obsługi transakcji, użyteczność usług, łatwy dostęp do informacji oraz jednolity sposób obsługi poszczególnych typów spraw we wszystkich jednostkach organizacyjnych Służby Celnej.
Dążenie do realizacji zadań z uwzględnieniem perspektywy klienta, w tym wyjście naprzeciw jego wymaganiom sprawiło, że tak właśnie narodziła się nowa inicjatywa, określana pojęciem „Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO)”. Opracowując zasady funkcjonowania tej instytucji, jej twórcy wyszli z założenia, że w części oddziałów celnych istnieje możliwość ograniczenia bezpośredniego kontaktu z klientem, poprzez rozdzielenie miejsca obsługi zgłoszenia celnego od miejsca przedstawienia towarów. W efekcie prowadzi to do stworzenia, na bazie jednego z oddziałów celnych funkcjonujących w ramach właściwości danego urzędu celnego, wyspecjalizowanego „Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO)”, czyli wzmocnionego kadrowo zespołu funkcjonariuszy realizujących zadania analityczne związane z obsługą elektronicznych zgłoszeń celnych oraz w obszarze analizy ryzyka i merytorycznym. W miejscach przedstawienia towarów realizowane są zaś zadania wymagające bezpośredniego kontaktu funkcjonariusza z klientem lub towarem, w tym czynności kontrolne.
Zmiana organizacji odpraw celnych, szersze stosowanie nowoczesnych narzędzi i technologii oraz zwiększenie mobilności funkcjonariuszy pozwala realizować zadania oddziału celnego w sposób bardziej dostosowany do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców przy znacznej redukcji czasu obsługi administracyjnej. Decyzja o zasadności wdrożenia CUDO jest podejmowana na szczeblu lokalnym, po wcześniejszym przeprowadzeniu szeregu analiz uwzględniających sytuację danej jednostki, w szczególności realizowane zadania i specyfikę odpraw oraz przygotowaniu zaplecza infrastrukturalno-kadrowego, jak również przeprowadzeniu akcji informacyjnej skierowanej do przedsiębiorców, ale także przeprowadzonej wewnątrz organizacji. Dotychczas z nowej formuły współpracy z przedsiębiorcami skorzystały niektóre urzędy działające na terenie Izb Celnych w: Szczecinie, Warszawie, Wrocławiu oraz Przemyślu.
W najbliższym czasie zmiany organizacyjne dotyczące odpraw celnych planowane są we właściwości Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie, Kielcach, Krakowie oraz w Białymstoku.
Ze względu na specyfikę urzędów, szczegóły realizacyjne koncepcji CUDO mogą być różne, tym niemniej w kontekście obsługi zgłoszenia celnego istota CUDO sprowadza się zasadniczo do rozdzielenia miejsca przedstawienia towaru od miejsca elektronicznej obsługi zgłoszenia celnego, a więc funkcjonowanie CUDO można zobrazować następująco:
Funkcjonowanie Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw
Zmiany w zakresie organizacji odpraw związane z CUDO mają za zadanie: zmniejszyć bariery i obciążenia administracyjne poprzez wprowadzenie korzystniejszych warunków dla przedsiębiorców na bazie dostępnych narzędzi prawnych i informatycznych, uprościć działania po stronie przedsiębiorcy, łącznie z osiągnięciem korzyści natury ekonomicznej, poprzez skrócenie czasu odprawy i łatwiejsze dysponowanie towarem, jak również zapewnić ciągłość usług świadczonych przez Służbę Celną, która wprost przekłada się na płynność obrotu towarowego z zagranicą. Nie bez znaczenia jest też fakt, że CUDO bezpośrednio wpływa na zwiększenie efektywności działań nie tylko przedsiębiorców, ale także samej Służby Celnej, poprzez utworzenie wyspecjalizowanego skonsolidowanego zespołu kontrolnego oraz analitycznego, jednolicie realizującego procedury administracyjne w obszarze obsługi klienta, orzecznictwa, sprawozdawczym, kontroli celnych, a także wzmocnienie działań antykorupcyjnych poprzez rozdzielenie miejsca złożenia zgłoszenia celnego i przedstawienia towaru (brak kontaktu funkcjonariusza podejmującego decyzje o kontroli z przewoźnikiem lub zgłaszającym).
Na zakończenie warto dodać, że przedmiotowa zmiana organizacji odpraw bazuje na rozwiązaniach funkcjonujących w innych krajach Unii Europejskiej, ściśle odnoszących się do form obsługi przedsiębiorców w obszarze celnym. Tym samym już obecnie przedsiębiorcy z naszego kraju mogą realizować swoje działania w sposób konkurencyjny do swoich odpowiedników za zachodnią granicą.
Źródło: Izba Celna w Białymstoku
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?