Działanie 6.1 POIG cieszy się nieustającym zainteresowaniem wśród firm planujących ekspansję na rynki zagraniczne. W 2012 r. PARP zaplanował 3 konkursy do Działania 6.1 POIG. W każdym z nich do rozdysponowania jest 108 mln zł.
Dofinansowanie, które może wynieść nawet 200 tys. zł, ma na celu pomoc krajowym przedsiębiorcom w budowaniu konkurencyjnej pozycji i rozpoznawalności ich marek na arenie międzynarodowej, a także wsparcie ich współpracy z partnerami biznesowymi z innych państw. Firma może otrzymać dotację tylko na jednej projekt, którego realizacja nie przekracza 24 miesięcy. Wnioskodawca jest zobowiązany do opracowania dokumentu zawierającego strategię eksportową przedsiębiorstwa – Planu Rozwoju Eksportu. I to właśnie jego dotyczą główne zmiany wprowadzone w Działaniu 6.1 POIG.
Prostsza procedura,
szybsza dotacja
Do tej pory przedsiębiorstwo z sektora MSP, ubiegające się o dofinasowanie działań proeksportowych musiało złożyć dwa oddzielne wnioski. Pierwszy z nich obejmował przygotowanie planu rozwoju eksportu, drugi natomiast wdrożenie projektu. Od najbliższego naboru, rozpoczynającego się 4 czerwca, te dwa etapy zastąpiono jednym. Nowe procedury zobowiązują przedsiębiorcę do złożenia wniosku o dofinansowanie i obowiązkowe dołączenie do niego Planu Rozwoju Eksportu. Zmiana trybu przyznawania dotacji miała w założeniu PARP-u ułatwić dostęp do unijnego wsparcia z Działania 6.1 POIG i skrócić czas oczekiwania na nie.
– Takie rozwiązanie może być nieco problematyczne dla przedsiębiorców. O ile wcześniej mogli osobno pozyskać dofinasowanie na przygotowanie planu rozwoju eksportu, który podlegał uzupełnieniu i korektom, teraz składając dokumentację razem ponoszą pewne ryzyko . Zwrot kosztów uzależniony będzie bowiem od pozytywnego rozpatrzenia wniosku – mówi Sonia Leszkowicz-Baczyńska, konsultant ds. funduszy UE w ECDF – Nie sądzę jednak, aby to zniechęciło przedsiębiorstwa do korzystania z Działania 6.1 POIG. Ten rodzaj wsparcia nadal cieszy się dużą popularnością – przekonuje Sonia Leszkowicz-Baczyńska.
Wnioskodawców wciąż obowiązuje warunek korzystania z rekomendacji firmy zewnętrznej przy przygotowywaniu planu rozwoju eksportu. Koszty związane z opracowaniem tego dokumentu, w tym właśnie wydatki poniesione na usługi doradcze są dofinansowywane w maksymalnej kwocie 10 tys. zł. Dzięki opinii profesjonalnej firmy konsultingowej przedsiębiorca może lepiej zaplanować swoje działania eksportowe i dostosować je do wymogów konkretnego rynku.
Dofinansowanie
na start
Opłacanie usług doradczych, badań rynkowych i marketingowych z unijnej dotacji to bardzo pożyteczne wsparcie dla firm, które dopiero planują wejście na zagraniczne rynki. A to właśnie do nich skierowane jest Działanie 6.1 POIG. Przedsiębiorcy, którzy już prowadzą działalność eksportową mogą również ubiegać się o dofinansowanie na jej rozwój, jeśli tylko wpływy ze sprzedaży zagranicznej nie przekraczają 30 proc. przychodów firmy. Kto w praktyce najczęściej korzysta z tych dotacji?
– Z naszego doświadczenia wynika, że najbardziej zainteresowane Paszportem do eksportu są firmy produkcyjne, głównie z branży meblarskiej czy okienniczej. Jednak z dofinansowania mogą również korzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność usługową, np. w branży finansowej lub informatycznej - tłumaczy Sonia Leszkowicz-Baczyńska z ECDF.
Oprócz wspomnianego przymusowego doradztwa firmy zewnętrznej przy konstruowaniu planu rozwoju eksportu wnioskodawca musi również skorzystać z usług konsultingowych w co najmniej dwóch innych obszarach. Do wyboru ma przy tym pomoc przy znalezieniu zagranicznych partnerów biznesowych, stworzenia strategii wizerunkowej lub/i finansowania działalności eksportowej, a także zdobyciu wszelkiego rodzaju certyfikatów, pozwoleń i innych dokumentów niezbędnych przy wprowadzaniu produktów i usług na rynki docelowe.
Pokaż swoją firmę
za granicą
Obok usług doradczych popularnym działaniem współfinansowanym z Działania 6.1 POIG jest udział w imprezach targowo-wystawienniczych. Dzięki wsparciu z UE firma może wynająć miejsce na targach międzynarodowych, opłacić transport eksponatów, wystawianych na stoisku i jego obsługę techniczną jak również pokryć koszty związane z podróżą służbową pracowników (maksymalnie trzech). Ponadto dotacja obejmuje również zwrot części kosztów związanych z organizacją i udziałem w misjach gospodarczych za granicą, spotkaniami z potencjalnymi partnerami handlowymi, a także opłatami związanymi z uzyskaniem wiz oraz ubezpieczeniem dla osób uczestniczących w realizacji projektu.
– Katalog kosztów kwalifikowanych „Paszportu do eksportu” jest naprawdę szeroki i dobrze dostosowany do potrzeb firm planujących poszerzenie czy rozpoczęcie działalności eksportowej. Pozwala na przygotowanie profesjonalnej strategii, którą z powodzeniem można wprowadzać w rzeczywistość biznesową – mówi Sonia Leszkowicz-Baczyńska z ECDF.
Dobrym pomysłem na wykorzystanie dotacji z Działania 6.1 POIG jest przeznaczenie środków na promocję, marketing i budowanie wizerunku firmy. Przy wchodzeniu na rynki zagraniczne bardzo istotne okazują się działania prowadzone w internecie. Oprócz przetłumaczenia treści strony internetowej firmy na odpowiedni język ważne jest również wykorzystanie innych narzędzi marketingu internetowego – wykupienie reklam na zagranicznych portalach czy działania z zakresu social media. Dofinansowanie można pozyskać również na stworzenie identyfikacji wizualnej – logo, wzorów opakowań, layoutu strony internetowej.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?