Uczę historii, ale też od roku prowadzę zajęcia z robotyki - mówi Paweł Wysztygiel, nauczyciel ze Szkoły Podstawowej w Pogorzałkach. - Chciałbym się nauczyć nowych rzeczy, poznać nowe platformy, które mógłbym wykorzystać w pracy z uczniami.
Podobnie myślą inni nauczyciele i dyrektorzy szkół, którzy wzięli udział w konferencji „Kreatywna edukacja, czyli jak rozwijać kompetencje informatyczne dzieci i młodzieży”, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. - W dzisiejszych czasach technologie towarzyszą nam na każdym kroku i w każdej dziedzinie życia - zauważa Zdzisław Babicz, dyrektor tej placówki. - Chcemy pokazać białostockim nauczycielom, jak wykorzystać te technologie w procesie edukacji.
Nowoczesny robot Photon będzie uczył dzieci (zdjęcia, wideo)
Podczas warsztatów i wykładów, które odbyły się w siedzibie CEN przy ul. Złotej pedagodzy mogli przekonać się w praktyce, jak działają łaziki marsjańskie, robot Photon czy „inteligentne miasto”. A co najważniejsze - zobaczyć, jak takich wynalazków użyć na lekcji. - Nie jest to wcale trudne - przekonuje Adam Jurkiewicz, programista, członek nieformalnej grupy SuperbelfrzyRP. - Na moich warsztatach pokazuję, jak zaprogramować światła na skrzyżowaniu za pomocą języka programowania Python. Bawimy się również robotami OzoBot dla najmłodszych i Edison dla trochę starszych. Programować można nie tylko za pomocą komputera, ale też kolorowego szlaczka na kartce.
Robogame w Białymstoku. Dzieci walczyły o miano mistrza robotyki [ZDJĘCIA,WIDEO]
Twórca „inteligentnego miasta” dodaje również, że do przyswojenia nowych umiejętności nauczyciele nie potrzebują żadnej specjalistycznej wiedzy. -To nie jest coś, co przekracza ich możliwości. Wykorzystania nowoczesnych technologii można się szybko nauczyć. W końcu jest to nauka przez zabawę - zapewnia Jurkiewicz.
Jak się okazuje nowe technologie komputerowe mogą być użyte nawet na lekcjach pozornie nie związanych z informatyką. - Oprogramowanie, którego używamy na uczelni można wykorzystać np. na lekcjach przyrody. Przydaje się ono do analizy wideo czy modelowania zjawisk fizycznych - wyjaśnia Wojciech Dobrogowski z Wydziału Fizyki UwB. - Działanie interfejsów pomiarowych oraz szeregu sond/czujników wielkości fizycznych takich jak siła, położenie, natężenie dźwięku czy fotobramka to znakomity pomysł na lekcję fizyki. Już teraz prowadzimy takie zajęcia wśród młodzieży szkolnej. Dzięki komputerom mogą oni zobaczyć, jak coś działa, a nie tylko o tym przeczytać.
Z nauczycielami swoją wiedzą i pomysłami dzielili się również m.in. Marcin Joka, współtwórca Photona, Rafał Michałowski, edukator i programista w środowisku Apple czy dr inż. Justyna Tołstoj-Sienkiewicz z Politechniki Białostockiej. Zarówno na wykładach, jak i warsztatach frekwencja dopisała.
- Trzeba iść z duchem czasu i stale się rozwijać. Dzieci nieustannie chłoną nowe technologie, my, nauczyciele, musimy robić to razem z nimi, żeby móc na lekcjach czymś ich zainteresować - podsumowuje Paweł Wysztygiel.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?