Zabytkowy obiekt został wybudowany na początku XX wieku. Była to część budowy strategicznej magistrali łączącej Białystok z Jeżewem, drugiej - południowej - nitki tej drogi biegnącej obok Starosielc, Krupnik, na południe od Choroszczy i Pajewa, wpadającej w Jeżewie w wybudowaną wcześniej drogę Białystok-Warszawa.
Czytaj też: Strzelnica w tunelach przy ul. Hetmańskiej nie powstanie. Przez gaz (zdjęcia)
Tunel przetrwał II wojnę światową.
- Jego wartości historyczne, związane z rozwojem komunikacyjnym miasta, ukazują pewien etap w rozwoju technik inżynieryjnych i planowania urbanistycznego - podkreśla prof. Małgorzata Dajnowicz, podlaska konserwator zabytków. Zarządzeniem z końca marca br. włączyła tunel do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Stało się tak po przeprowadzenia ponownego postępowania i zebrania dodatkowej dokumentacji.
Zdaniem konserwatora tunel świadczył o strategicznych walorach komunikacyjnych Białegostoku jako istotnego garnizonu i węzła komunikacyjnego. Zachowana pierwotna forma i oryginalny materiał pozwalają na prowadzenie dalszych badań i analiz dotyczących rozwoju na tym terenie inżynierii komunikacyjnej i wojskowej.
Zobacz także: Białystok wzbogacił się o nowe zabytki. Cztery obiekty włączone do wojewódzkiej ewidencji [ZDJĘCIA]
Jeszcze do 2005 roku pod wiaduktami jeździły samochody. Po wybudowaniu tunelu Fieldorfa Nila budowle zostały wyłączone z użytku. Wiszą tam dziś tabliczki z zakazem wstępu dla pieszych i pojazdów. Były różne pomysły na zagospodarowanie starego tunelu, m.in. na sportową strzelnicę lub restaurację. Żaden z nich nie doszedł do skutku.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?