Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Nowa inicjatywa na wspólny bilet PKP i BKM w aglomeracji białostockiej. Władze miasta i województwa analizują pomysł

OPRAC.: wal
Białystok jest w tej chwili największym miastem w Polsce nie  próbującym nawet w żaden sposób włączyć kolei do obsługi transportowej miasta - twierdzą działacze Inicjatywy dla Białegostoku. Ich zdaniem pora to zmienić
Białystok jest w tej chwili największym miastem w Polsce nie próbującym nawet w żaden sposób włączyć kolei do obsługi transportowej miasta - twierdzą działacze Inicjatywy dla Białegostoku. Ich zdaniem pora to zmienić Magda Ciasnowska/Archiwum
Uprawniał, by do przejazdu autobusami BKM i pociągi Polregio w gminach obsługiwanych przez miejską komunikację. Wprowadzenie takiego wspólnego biletu wymaga solidarnego działania władz miasta i województwa. Prezydent analizuje pomysł, marszałek przekazał go do spółki odpowiedzialnej za przewozy kolejowe.

W obecnej trudnej sytuacji finansowej samorządy Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego powinny otworzyć się na rozwiązania niestandardowe, często dotąd ignorowane. Jednym z takich rozwiązań jest włączenie pociągów regionalnych do obsługi transportowej miasta poprzez wprowadzenie wspólnego biletu autobusowo-kolejowego na terenie obsługiwanym przez BKM - uważa Piotr Tarasiuk z Inicjatywy dla Białegostoku. On i inni działacze stowarzyszenia uważają, że takie rozwiązanie poprawi warunki przemieszczania się niezmotoryzowanych mieszkańców aglomeracji i promować ekologiczne środki transportu.

Czytaj też: Cztery wiaty i tylko jeden końcowy przystanek. Miasto nie zamierza na razie zwiększyć linii autobusowych na pętli przy Filipowicza

Zastrzegają, że nie chcą powołania szybkiej kolei miejskiej w Białymstoku, a jedynie lepsze wykorzystanie już istniejącej i funkcjonującej infrastruktury.

- Nie zabiegamy o powołanie osobnego podmiotu, zakupu nowego taboru ani nawet tworzenie nowych połączeń, a jedynie o stworzenie możliwości podróżowania autobusami BKM i pociągami Polregio na terenie aglomeracji białostockiej na podstawie tego samego biletu okresowego - zapewniają działacze Inicjatywy dla Białegostoku.

Podnoszą, że w latach unijnej perspektywie na lata 2021-2027 transport publiczny będzie jednym z priorytetów. Powołują się też na raport Banku Światowego na temat mobilności miejskiej w Białymstoku.

- Konieczne jest rozwiązanie problemu słabej integracji między komunikacja miejską zarządzaną przez BKM w imieniu miasta a przewozami kolejowymi zarządzanymi przez marszałka województwa podlaskiego. Inicjatywę w tym przedsięwzięciu powinno przejąć miasto dysponujące zasobami zarządzania projektem, ale w planowanie i wdrożenie projektu powinni być zaangażowani również pracownicy urzędu marszałkowskiego oraz operatorzy usług autobusowych i kolejowych - czytamy w raporcie.

**Czytaj też:

https://poranny.pl/bialystoksuprasl-nowa-linia-podmiejska-do-uzdrowiska-nowe-autobusy-pks-nova-zaczna-kursowac-w-poniedzialek/ar/c1-15425883

**

Piotr Tarasiuk podkreśla, że Białystok jest w tej chwili największym miastem w Polsce, które nie próbuje nawet w żaden
sposób włączyć kolei do obsługi transportowej miasta. Nawet mniejsze ośrodki miejskie są już na dużo bardziej zaawansowanych etapach.

- W Opolu od kilku lat można jeździć po mieście pociągami Polregio w oparciu o bilet miejski, Olsztyn w 2020 roku ogłosił przetarg na opracowanie wdrożenia wspólnego biletu na kolej i autobusy, Rzeszów odbiera już pierwsze pociągi dla swojej kolei
aglomeracyjnej - wylicza społecznik. - Najwyższa pora, aby także Białystok rozpoczął prace nad wspólnym biletem na kolej i autobusy BKM.

Inicjatywa dla Białegostoku zaapelowała zarówno do prezydenta, jaki marszałka o rozpoczęcie prac nad wprowadzeniem
wspólnego biletu kolejowo-autobusowego na autobusy BKM i pociągi Polregio w gminach obsługiwanych przez BKM.

- Bilet powinien więc obejmować połączenia kolejowe pomiędzy przystankami: Białystok, Białystok Starosielce, Białystok Bacieczki, Białystok Nowe Miasto, Białystok Stadion, Białystok Fabryczny, Białystok Wiadukt (Zielone Wzgórza), Klepacze, Wasilków, Hryniewicze, Lewickie, Hołówki Duże, Zimnochy, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka i Kuriany - wyliczają w petycji społecznicy.

Czytaj też: Inwestycje kolejowe w Podlaskiem. PKP konsultują plan. Na liście ważne projekty dla Białegostoku i regionu

Mają świadomość, że włączenie pociągów Polregio do biletów miejskich nie spowoduje rewolucji w miejskim transporcie publicznym, ale lokalnie może ono spowodować znaczne wzrosty liczby pasażerów BKM. Dla mieszkańców okolic przystanków kolejowych położonych w drugiej strefie może to oznaczać wzrost liczby dostępnych połączeń aż o kilkadziesiąt procent.

- Rosnące osiedle w pobliżu przystanku Białystok Stadion to także duży potencjalny generator ruchu - podkreślają społecznicy. - W przypadku mieszkańców Starosielc podróż pociągiem do śródmieścia może być aż 4 razy krótsza niż podróż autobusem.

Co na to urząd miejski i marszałkowski?

Izabela Smaczna-Jórczykowska, rzecznik marszałka województwa podlaskiego, podkreśla, że propozycja jest warta rozważenia.

- Dlatego marszałek województwa zwróci się do spółki Polregio z zapytaniem o możliwość wprowadzenia wspólnego biletu, gdyż za wszystkie kwestie techniczne związane z ewentualnym wdrożeniem tego pomysłu leżą właśnie po stronie spółki - mówi rzecznik.

Kamila Bogacewicz, z departamentu komunikacji społecznej w magistracie, informuje, że wniosek Inicjatywy dla Białegostoku, jest analizowany.

PKP. Pociąg Białystok-Hajnówka powrócił na trasę. Kursuje po...

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny