Wyniki studium mamy poznać do 9 miesięcy od podpisania umowy z jego wykonawcą. Zostanie on wyłoniony w przetargu, który ogłosiło miasto. Firmy na składanie ofert mają czas do ostatniego piątku stycznia [29.01.2021].
Budowę basenu olimpijskiego obiecał w kampanii wyborczej w 2018 roku Tadeusz Truskolaski. W połowie 2020 roku prezydent zapowiedział, że nie wycofuje się z danego słowa, choć na razie trudno prorokować, kiedy to nastąpi, bo miasto nie ma pieniędzy na taka inwestycję. Wskazało za to jej lokalizację. To działka obok spalarni odpadów. Sąsiedztwo ma ten walor, że basen mógłby korzystać z ciepła wytworzonego w spalarni, co obniżyłoby koszty jego funkcjonowania.
O potrzebie budowy basenu wielokrotnie mówili też radni PiS. Tak jak Henryk Dębowski, szef klubu, podczas posiedzenia komisji rewizyjnej w czerwcu 2020 roku. Upominał się wtedy też o halę widowiskowo-sportową. Prezydent zasugerował mu, by umówił rozmowę z minister sportu. Wtedy razem pojadą do Warszawy i jeśli uda się otrzymać dofinansowanie, można będzie ogłaszać wspólny sukces.
- Nie chciałbym robić nadziei, że w 2021 roku w budżecie pojawi się nagle inwestycja pod tytułem "basen olimpijski" - stwierdził w czerwcu Tadeusz Truskolaski.
Znalazły się za to pieniądze na studium wykonalności zamierzenia. To narzędzie, które w wymierny sposób ma odpowiedzieć, czy jest społeczne zapotrzebowanie na basen olimpijski. Opracowanie powinno zawierać analizy: popytu (identyfikacja i ilościowe określenie społecznego zapotrzebowania na realizację planowanej inwestycji), modeli zarządzania możliwych do zastosowania w Białymstoku, kosztów realizacji i eksploatacji w kontekście możliwości finansowania oraz późniejszego utrzymania obiektu, przy uwzględnieniu funkcji i wielkości obiektu.
Efektem analizy powinna być jednoznaczna rekomendacja zasadności realizacji inwestycji w jednym z poniższych wariantów oraz modeli organizacyjno-prawnych bądź uzasadnienie odstąpienia od realizacji przedsięwzięcia:
- Wariant I – basen olimpijski 50x25 m + basen rekreacyjny 25x16 m kryty;
- Wariant II – basen olimpijski 50x25 m z możliwością podziału + basen rekreacyjny 25x16 m kryty + baseny i tereny rekreacyjne wewnętrzne i zewnętrzne (takie jak: aquapark, w tym np.: saunaria, termy, tereny rekreacyjne i wypoczynkowe, siłownia i fitness, funkcje gastronomiczne, itp);
- Wariant III – basen olimpijski 51,3x25 m wielofunkcyjny z ruchomym dnem i możliwością podziału + baseny i tereny rekreacyjne wewnętrzne i zewnętrzne (takie jak: aquapark, w tym np.: saunaria, termy, tereny rekreacyjne i wypoczynkowe, siłownia i fitness, funkcje gastronomiczne, itp.);
Czytaj też: Wraca pomysł budowy małej hali sportowej w Białymstoku
Ponadto analizy mają wskazać w przypadku zapotrzebowania na basen, która z poniższych modeli organizacyjno-prawnych realizacji inwestycji i zarządzania obiektem byłby najbardziej wskazany:
Model 1: PUHP "LECH" Spółka z o.o.
W ramach modelu 1, PUHP "LECH" Spółka z o.o. odpowiedzialna za realizację basenu
miejskiego w Białymstoku, będzie pełniła rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym
modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana przez ww. Spółkę.
Aktualny Tekst Jednolity Umowy Spółki PUHP "LECH" Spółka z o.o. wraz z aktualnym
wypisem tej Spółki z KRS stanowi Załącznik nr 8 do SIWZ.
Model 2: spółka celowa – spółka celowa
W ramach modelu 2, spółka celowa z udziałem 100% gminy - powołana do realizacji basenu miejskiego w Białymstoku, odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia, będzie pełniła rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana również przez spółkę celową.
Model 3: BOSIR – spółka celowa
W ramach modelu 3, zakład budżetowy BOSIR odpowiedzialny za realizację basenu miejskiego w Białymstoku, będzie pełnił rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana przez
przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę celową z udziałem 100% gminy.
Model 4: Stadion Miejski Sp. z o.o. - Stadion Miejski Sp. z o.o.
W ramach modelu 4, spółka Stadion Miejski Sp. z o.o. odpowiedzialna za realizację basenu miejskiego w Białymstoku będzie pełniła rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana również przez ww. Spółkę.
Model 5: Miasto Białystok – Zarząd Mienia Komunalnego (Miejska jednostka organizacyjna).
W ramach modelu 5 - Zarząd Mienia Komunalnego odpowiedzialny za realizację basenu miejskiego w Białymstoku, będzie pełniło rolę inwestora (zamawiającego). W niniejszym modelu przyjmuje się, iż wybudowana infrastruktura będzie zarządzana również przez Miejską jednostkę organizacyjną Zarząd Mienia Komunalnego.
Model 6: Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP).
Model 7: Alternatywnie inny model wg wykonawcy
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?