NASZE
    GALERIE

    Białystok się buduje

    Rozwiń
    Podajemy kolejne etapy: co należy zrobić przed uzyskaniem...

    Podajemy kolejne etapy: co należy zrobić przed uzyskaniem pozwolenia na budowę

    (ab)

    Kurier Poranny

    Aktualizacja:

    Kurier Poranny

    Budowy domu nie da się szybko rozpocząć. Wcześniej trzeba zdobyć wiele dokumentów, odwiedzić sporo instytucji i odczekać do wyznaczonych przepisami terminów.
    Uzyskane pozwolenie na budowę jest ważne przez dwa lata od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

    Uzyskane pozwolenie na budowę jest ważne przez dwa lata od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. ©Fot. Archiwum

    Podajemy krok po kroku kolejne etapy, jakie trzeba przejść, zanim zaczniemy budować dom.


    Plan miejscowy

    Pójdź do właściwego wydziału architektury urzędu miasta, gminy, dzielnicy lub starostwa powiatowego i sprawdź czy działkę, na której zamierzasz budować dom, obejmuje uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

    Jeśli tak - złóż wniosek o wypis i wyrys z planu.


    Decyzja o warunkach zabudowy

    Jeśli dla wybranego terenu nie ma uchwalonego aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, gmina może określić warunki zabudowy w drodze decyzji.


    Zgromadź załączniki:

    - wyrys z mapy ewidencyjnej gruntu obejmujący teren, którego dotyczy i najbliższe otoczenie,

    - wypis z rejestru gruntów dla działki własnej i sąsiednich.


    Złóż wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

    Dane podawane we wniosku mają charakter orientacyjny. Na tym etapie nie musisz mieć wybranego konkretnego projektu, ale warto już sprecyzować swoje oczekiwania.

    Uzupełnienie wniosku ułatwi katalog "Pogodny Dom" i "Domy w stylu". Każdy projekt w katalogu jest dokładnie opisany.


    Jednocześnie trzeba wystąpić z wnioskami o wydanie warunków technicznych dostawy mediów:

    -gazu - w zakładzie gazowniczym,

    - energii elektrycznej - we właściwym zakładzie energetycznym,

    - wody i odbioru ścieków - we właściwym zakładzie wodociągów i kanalizacji.


    Trzeba też pójść do uprawnionego geodety, który sporządzi mapę działki w skali 1:500 przeznaczoną do celów projektowych.


    Zamówienie projektu

    Po otrzymaniu decyzji o warunkach zabudowy lub wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, trzeba zamówić projekt.

    Może być gotowy lub robiony na indywidualne zamówienie.

    Warto też zamówić kosztorys. Cena pełnego kosztorysu inwestorskiego, to znikomy procent kosztów budowy domu, a pozwoli racjonalnie przewidzieć i zorganizować wydatki.


    Adaptacja projektu

    Wybierz uprawnionego architekta, który wykona adaptację projektu gotowego i sporządzi projekt zagospodarowania działki.


    Architekt dostosuje projekt do:

    - wymogów decyzji o warunkach zabudowy lub planu miejscowego,

    - warunków miejscowych (w tym strefy obciążenia śniegiem i wiatrem oraz warunków gruntowo-wodnych - zleci wykonanie opinii geologicznej, jeśli będzie niezbędna),

    - do indywidualnych potrzeb - naniesie zmiany w projekcie gotowym na podstawie pisemnej zgody autora projektu,

    - dołączy oświadczenie o wykonaniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej.


    Architekt adaptujący, wykonując projekt zagospodarowania działki lub terenu:

    - naniesie obrys projektowanego domu, przyłącza instalacyjne i bilans terenu na mapę sytuacyjno-wysokościową,

    - zaprojektuje wjazd na działkę i w razie konieczności uzgodni go we właściwym urzędzie,


    Zaadaptowany projekt architektoniczno-budowlany i projekt zagospodarowania działki stanowią projekt budowlany.


    Pozwolenie na budowę

    Teraz trzeba wypełnić wniosek o pozwolenie na budowę. Osobiście lub za pośrednictwem architekta adaptującego składamy go w urzędzie miejskim lub starostwie powiatowym.

    Pozwolenie na budowę urząd powinien wydać w ciągu miesiąca od złożenia wniosku. W sytuacjach skomplikowanych może wydłużyć termin do 65 dni. Jeśli żadna ze stron nie odwoła się, decyzja o pozwoleniu na budowę stanie się ostateczna po 14 dniach od jej doręczenia.

    Uzyskane pozwolenie na budowę jest ważne przez dwa lata od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

    Na siedem dni przed planowanym terminem rozpoczęcia budowy trzeba zawiadomić o tym urząd, który wydał decyzję o pozwoleniu na budowę oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem.


    Do zawiadomienia trzeba dołączyć:

    - oświadczenie kierownika budowy stwierdzające sporządzenie planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową,

    - informację zawierającą dane z ogłoszenia, jakie kierownik budowy umieści na budowie, dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia.


    W urzędzie, który wydał pozwolenie na budowę, trzeba odebrać dziennik budowy.

    W zatwierdzonym projekcie budowlanym można wprowadzić zmiany.

    Wprowadzenie istotnych zmian w zatwierdzonym projekcie budowlanym jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowę.

    Czytaj także

      Komentarze

      Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Poranny.pl poleca

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama