Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Roberto Skolmowski odwołany. Wielomilionowe straty (wideo)

Anatol Chomicz
Roberto Skolmowski (z prawej) już nie jest dyrektorem Opery i Filharmonii Podlaskiej
Roberto Skolmowski (z prawej) już nie jest dyrektorem Opery i Filharmonii Podlaskiej Anatol Chomicz
Roberto Skolmowski już nie jest dyrektorem Opery i Filharmonii Podlaskiej. Decyzję o odwołaniu przedstawił właśnie zarząd województwa.

Zarząd województwa odwołał dyrektora OiFP Roberto Skolmowskiego. To efekt audytu w instytucji przeprowadzonej na zlecenie zarządu. Badano zarządzanie finansami i organizację pracy.

Już przed audytem, sytuację w operze zarząd oceniał jako "trudną".

Portal wrotapodlasia.pl opublikował pełną informację o przyczynach odwołania Skolmowskiego. Sam dyrektor nie był obecny na spotkaniu z mediami. W tym czasie spotykał się z pracownikami.

Więcej o sytuacji w operze przeczytasz w czwartkowym papierowym wydaniu Kuriera Porannego.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy w OiFP przeprowadzono szereg kontroli, które wykazały wiele nieprawidłowości. Każda z nich kończyła się wnioskami pokontrolnymi i zaleceniami dla Zarządzającego placówką, które jednak nie były wprowadzane. Ostatnia z kontroli - przeprowadzona w dniach 7-31.07.2014 nie tylko potwierdziła dotychczas stwierdzane nieprawidłowości, ale również wykazała szereg nowych, mających istotnym wpływ na funkcjonowanie OiFP.

1. Najważniejszym jest fakt, iż Opera i Filharmonia Podlaska na skutek ciągłego pogarszania się sytuacji ekonomiczno-finansowej w roku 2013 i pierwszym półroczu 2014 roku - utraciła płynność finansową. Łączna kwota zobowiązań na koniec I półrocza 2014 w porównaniu z analogicznym okresem z roku 2013 zwiększyła się o 120% i wynosi 5 mln 274 tys. 514 zł.
Stan środków pieniężnych w stosunku do stanu sprzed roku zmniejszył się o blisko 80% i na koniec I półrocza 2014 r. wynosi jedynie 171 tys. 211 zł. Stan środków pieniężnych na dzień 31.07.2014 r. wynosi tylko 1 777 zł i 4 grosze.
Od lutego 2014 r. Zarządzający OiFP przestał na bieżąco opłacać honoraria aktorom i bieżące zobowiązania wobec dostawców.

2. Jak wykazały kontrole jedną z przyczyn pogarszającej się wciąż sytuacji ekonomicznej są bardzo kosztochłonne produkcje, a niskie przychody (przykład "Upiór w Operze - łączne koszty to ponad 4 mln zł, a przychód 2 mln 872 tys. zł).

3. Kolejną przyczyną jest przekraczanie i zmienianie wedle potrzeb zapisów planu finansowego placówki (w 2013 r. zmian było 4; w I półroczu 2014 r. - plan zmieniony 5 razy). Jak wynika z kontroli plan finansowy nie był podstawą gospodarki finansowej OiFP, co jest niezgodne z art. 27 ust. 4 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej a także niezgodny z zapisami Ustawy o finansach publicznych (art. 46, art. 52) oraz Statutem Jednostki (&12 ust.2);

4. Następną przyczyną jest ciągła zmiana planów merytorycznych i repertuarowych uniemożliwiająca racjonalne zaplanowanie działalności artystycznej, a co za tym idzie również ustalenia planu finansowego. Kontrola stwierdziła, iż w latach 2013-2014 w OiFP nie istniała jakakolwiek dokumentacja obrazująca planistyczno-zarządcze kosztorysowanie działalności statutowej placówki. Stwierdzono, iż odbywało się to na bieżąco i ad hoc, co miało istotny wpływ na finanse placówki. Plan naprawczy przedstawiony przez Dyrektora nie został spełniony, a ponadto przewidywał rezygnację z wielu wydarzeń, które nie istniały w planie merytorycznym jednostki.

5. Rosnące koszta osobowe - mimo zamierzeń ograniczenia kosztów osobowych i planów redukcji pracowników - zwolniono 21 osób z 23 planowanych, ale z kolei przyjęto 18 nowych. Oszczędności z tego tytułu to 11 tys. 999, 89 brutto miesięcznie. Podczas gdy Dyrektor w planie naprawczym stwierdził, iż zwolnienia pracownicze miały przynieść oszczędności o 100 tys,. zł większe. Ponadto Dyrektor w 2013 r. przyznał 177 pracownikom nagrody w wysokości łącznej: 390 tys. 112 zł oraz w 2013 i 2014 podwyższył wynagrodzenie wybranym osobom co wyniosło 429 tys. 579 zł. Zmienione, czyli podwyższone zostały również stawki za tzw. wystąpienia solistów i pracowników artystycznych "ponadnormowe", co również istotnie zwiększało ich wynagrodzenie. Kontrola stwierdziła nieracjonalne wykorzystywanie pracowników artystycznych i brak właściwej organizacji pracy.

6. Brak Rady Artystycznej - Dyrektor powołał ją ustnie w dniu 18.12.2012 i odwołał również ustnie w dniu 21.03.2013. Istnienie Rady regulują przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz & 11 ust. 1 Statutu jednostki.

7. Kontrola ostatecznie stwierdziła, iż w przypadku dalszej kontynuacji dotychczasowego, kosztochłonnego sposobu zarządzana OiFP istnieje poważne ryzyko, że w kolejnych miesiącach 2014 r. zabraknie środków na uregulowanie zaległych i bieżących zobowiązań, a kwota zobowiązań wymagalnych będzie ciągle wzrastać.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny