Takie rozwiązanie byłoby bardzo wygodne dla pasażerów. Rozładowalibyśmy też kolejki po bilety - mówi Tomasz Madras, radny PiS.
Zwrócił się do władz miasta z prośbą o wprowadzenie biletów 30- i 90-dniowych. Miałyby zastąpić miesięczne i 3-miesięczne. Dzięki temu, nie musielibyśmy kupować biletu od pierwszego dnia każdego miesiąca do pierwszego następnego, ale np. od 10 kwietnia do 10 maja. - Każdy mógłby wybrać, kiedy bilet jest mu faktycznie potrzebny - tłumaczy radny.
Jarosław Wyszkowski, zastępca dyrektora Białostockiej Komunikacji Miejskiej mówi, że z technicznego punktu widzenia wprowadzenia nowego rodzaju biletów jest możliwe. - System można przeprogramować. Nie w tym tkwi problem - mówi.
Chodzi oczywiście o pieniądze.
- Jeśli wprowadzilibyśmy bilety 30-dniowe, to z pewnością większość pasażerów kupiłoby bilet np. od 4 maja, a nie od 1. Wielu spędza ten weekend poza miastem - twierdzi Wyszkowski.
Z wyliczeń BKM wynika, że wprowadzenie biletów 30 i 90- dniowych oznaczałoby stratę około 6 mln zł w skali roku.
- Pasażerowie nie kupiliby - tak jak dzisiaj - 12 biletów miesięcznych, ale 11 tych 30-dniowych - przekonuje zastępca dyrektora BKM.
Bo dni wolnych od pracy jest w ciągu roku sporo. Pasażerowie staraliby się więc wybrać datę zakupu biletów tak, by nie płacić np. za okres świąteczny, gdy autobusami nie jeżdżą.
- Musielibyśmy w jakiś sposób pokryć straty. Dziś bilet miesięczny kosztuje 80 zł. Pytanie czy mieszkańcy zgodziliby się płacić np. 100 zł za bilet 30-dniowy? - zastanawia się urzędnik.
Wyszkowski uważa, że nowe bilety wprowadziłyby też zamieszanie.
- Teraz każdy wie, że ostatniego dnia miesiąca kończy się bilet i trzeba kupić następny. Kiedy bilet traciłby ważność np. 7 kwietnia, ktoś mógłby o tym zapomnieć - tłumaczy Wyszkowski.
Tomasz Madras uważa taką argumentację za niepoważną.
- Białostoczanie nie są głupi - mówi. - Co do podniesienia cen, można się zgodzić tylko najwyżej na 5 procent. Należałoby przez około pół roku obserwować jak zmieniają się wpływy do BKM - dodaje. Według niego, nie jest pewne, że spółka odnotowałaby stratę.
- Gdyby poprawiła się atrakcyjność oferty, to może więcej osób kupowałoby bilety. Poza tym nie chodzi przecież o to, by BKM kalkulował się budżet, ale o to, by komunikacja dobrze służyła mieszkańcom - podkreśla radny.
W najbliższych dniach ma się w tej sprawie spotkać z wiceprezydentem Adamem Polińskim.
- Jeśli urzędnicy faktycznie będą upierać się, by pozostać przy obecnym systemie, będę wnioskował o wprowadzenie dwóch rodzajów biletów. Miesięczne i 3-miesięczne byłyby tańsze, a 30 i 90-dniowe droższe. Każdy mógłby wybrać - podkreśla Tomasz Madras.
Tak jest np. w Olsztynie, gdzie za bilet okresowy trzeba zapłacić więcej niż za miesięczny.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?