Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Postawmy na siebie. 2014 rokiem przedsiębiorczości

Maryla Pawlak-Żalikowska [email protected] tel. 85 7489 552
Nie chcemy tylko namawiać do tworzenia firm. Chcemy głównie zmieniać postawy – mówił Andrzej Parafiniuk, prezes Podlaskiej Fundacji Rozowju Regionalnego (z prawe przy stolej strony, obok Marek Dźwigaj – wiceprezes PFRR).
Nie chcemy tylko namawiać do tworzenia firm. Chcemy głównie zmieniać postawy – mówił Andrzej Parafiniuk, prezes Podlaskiej Fundacji Rozowju Regionalnego (z prawe przy stolej strony, obok Marek Dźwigaj – wiceprezes PFRR). Andrzej Zgiet
Żeby w naszym województwie osiągnąć wartość PKB jak np. w lubuskim, gdzie mieszka prawie tyle samo ludzi, trzeba by tu działały jeszcze trzy firmy wielkości Mlekovity. Albo na każdy tysiąc mieszkańców powinno powstawać nie 37 jak teraz, a 42 firmy o podobnej wielkości do obecnej przeciętnej. Po co? Żeby nam wszystkim żyło się lepiej.

Produkt Krajowy Brutto

Produkt Krajowy Brutto

Produkt Krajowy Brutto to najprościej rzecz biorąc "zyski" podmiotów gospodarki (w tym przede wszystkim przedsiębiorstw) oraz wynagrodzenia mieszkańców regionu. PKB regionu możemy porównać do naszych zarobków. O kimś, kto dużo zarabia, mówimy że jest zamożny, dobrze mu się powodzi itd. Dlaczego? Bo jak dużo zarabia, to może też dużo wydawać. Może sobie pozwolić na zakup rzeczy, usług, na które nie może sobie pozwolić osoba, która zarabia mniej.W 2011 r. zarobek naszego regionu w przeliczeniu na pojedynczego mieszkańca podlaskiego wyniósł 28,4 tys. zł.Czy dodatkowe 4,3 tys. zł zrobiłoby różnicę"? A o tyle więcej ma np. mieszkaniec lubuskiego, województwa o zbliżonej do naszej liczbie mieszkańców. Żeby region więcej zarabiał, to więcej mieszkańców musi pracować, a ich praca musi być wydajniejsza. Wydajność wynika głównie z organizacji pracy oraz automatyzacji procesu produkcji, świadczenia usług. Również od konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i usług (wyższa marża). Bo wydajność to "zysk gospodarki" przeliczony na pracownika.

Zamiast celebry związanej z 20-leciem istnienia, Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego ogłasza rok 2014 rokiem przedsiębiorczości. Żebyśmy wyszli z marazmu i byli bogatsi.

- Przyzwyczailiśmy się przez lata, że województwo podlaskie rozwija się słabo. I jakoś tak bez echa przeszły dane statystyczne świadczące, że stanęliśmy w miejscu i za chwilę przeskoczą nas ostatnie regiony, od których byliśmy lepsi - alarmował wczoraj Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego. - Lubelskie i Podkarpackie gonią nas coraz szybciej. Przez pewien czas rozwijaliśmy się wykorzystując przewagi kosztowe, np. tańszą siłę roboczą, ale to już nie wystarcza.

- Dlatego zamiast celebrować 20-lecie istnienia Fundacji, postanowiliśmy ruszyć z całoroczną, szeroko zakrojoną kampanią "Postawmy na siebie" - wyjaśniał Andrzej Parafiniuk, prezes PFRR. - Będzie ona promować zaradność, odwagę, przedsiębiorczość, bo bez tego żadne fundusze europejskie nam nie pomogą i utkniemy w marazmie.

Dziś nasz region jest w bardzo nieciekawej sytuacji, gdyż rośnie emigracja zarobkowa, w stopniu niespotykanym w kraju, głównym pracodawcą w regionie jest sektor publiczny, a pod względem innowacyjności, za którą idzie konkurencyjność, jesteśmy w ogonie kraju.

Kampania "Postawmy na siebie" ma pomóc w przełamaniu stagnacji przez promowanie ludzi zaradnych i uczenie przedsiębiorczości dzieci i młodzieży w sposób przystępny, ale skuteczny. Przedsięwzięcia z nią związane będą prowadzone cały rok, albo nawet dłużej. A zgodnie z logiką całego przedsięwzięcia, wydarzenia i projekty kampanii finansowane będą z pieniędzy pozyskiwanych przez PFRR z regionu.

- Mamy nadzieję, że gdy nasza przedsiębiorczość się obudzi, to ludzie też zaczną wywierać większy nacisk na swoje otoczenie, żeby ich biznes miał tu lepsze warunki do rozwoju - mówił prezes Parafiniuk. - Nie chcemy tylko namawiać do tworzenia firm. Chcemy głównie zmieniać postawy.

Patronami medialnymi kampanii Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego "Rok 2014 Rokiem Przedsiębiorczości. Postawmy na siebie" są: TVP Białystok, Polskie Radio Białystok, Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Poranny.pl i Wspolczesna.pl

Przedsiębiorczy jeż Jerzy

Będzie maskotką kampanii "Postawmy na siebie" w jej części skierowanej do najmłodszych. Bo akcja Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, pokazująca jak odwaga, pomysłowość, zaradność każdego z mieszkańców woj. podlaskiego może wpłynąć na polepszenie warunków jego życia, skierowana jest m.in. do dzieci i młodzieży. Od przedszkolaków poczynając. Dzieci będą np. dostawać kolorowanki, które będą pretekstem do rozmów z rodzicami związanych z przedsiębiorczością. Jak zapewniają organizatorzy kampanii, ze względów oczywistych nie będzie w tym elementów twardej ekonomii, tylko pokazywanie zalet zaradności, pomysłowości, odwagi w podejmowaniu decyzji. Czyli tego, co potem przydaje się w dorosłym życiu, gdy trzeba zadbać o swój dobrobyt i stabilność. Starszej młodzieży w ramach kampanii zaproponowane będzie np. wykonanie spotów promujących to, co dobrego jest wytwarzane w regionie. Ze studentami wiedzą dzielić się będą liderzy biznesu, a samorządy i szkoły będą mogły popisać się najbardziej efektywnymi inicjatywami promującymi przedsiębiorczość.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny