Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica coraz niżej

(tom)
Rail Baltica coraz niżej
Rail Baltica coraz niżej sxc.hu
To już druga wersja dokumentu dotyczącego polskich inwestycji z ogólnounijnego programu Łącząc Europę. Została przygotowana w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Pierwszy z dokumentów opracowano w czerwcu tego roku. Lista podstawowa inwestycji kolejowych zawierała jedynie sześć pozycji. Na trzecim miejscu znajdował się odcinek Sadowne - Białystok przyszłej trasy Rail Baltica, na szóstym - odcinek pozostały - z Białegostoku przez Ełk i Suwałki do Trakiszek.

W nowej wersji dokumentu lista ta niesłychanie się rozrosła. Zawiera aż 24 pozycje. Odcinek Sadowne- Białystok spadł na szóste miejsce, a Białystok - Trakiszki na ostatnie.

Zmieniła się także lista inwestycji drogowych, które mają być sfinansowane z "Łącząc Europę". Wcześniej trzy z nich znajdowały się w zestawieniu podstawowym, dwie w rezerwowym. Teraz lista podstawowa, to tylko jedna inwestycja - obwodnica Suwałk połączona z kawałkiem trasy Via Baltica Suwałki - Budzisko. Zestawienie rezerwowe zawiera natomiast cztery pozycje. Na drugim miejscu jest pozostała część trasy Via Baltica - od obwodnicy Augustowa do Ostrowi Mazowieckiej. Tej budowy wcześniej nie było w ogóle.

Piotr Popa, rzecznik prasowy ministerstwa, informował nas, że wciąż istnieje szansa na sfinansowanie całej Via Baltiki. Musiałoby jednak dojść do przeniesienia środków w ramach programu "Łącząc Europę". - Gdyby to się nie udało, rozważana jest możliwość sfinansowania tej inwestycji ze środków Funduszu Spójności - dodał.

Bożena Kamińska, podlaska posłanka PO uważa, że to, czy trasa Via Baltica do 2020 r. powstanie zależy w największej mierze od stopnia przygotowania tej inwestycji.

- Wierzę, że uda się zbudować wszystko - mówi. - Jeśli nie, to przynajmniej większość odcinków.
A co z rozmnożeniem się inwestycji kolejowych i spadkiem naszych odcinków w rankingu?

Kamińska nie sądzi, aby na tej podstawie można było wyciągać zbyt daleko idące wnioski. Cała trasa Rail Baltica należy wszak do inwestycji priorytetowych Komisji Europejskiej.

- Oczywiście, cały czas trzeba dmuchać na zimne i te sprawy pilotować - dodaje. - Na pewno zainteresuję się tą nową listą inwestycji kolejowych.
Ale swoje uwagi może przekazywać każdy. Także w sprawie przenoszenia środków w ramach programu, na czym mogłaby skorzystać Via Baltica. Wystarczy wejść na www.srt2020.pl/#!projekt-di/cjb2. Konsultacje potrwają do 5 lutego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny