Jesteś tu: Strona główna Matura 2013 Artykuł

Matura próbna 2012/2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

Dodano: 20 listopada 2012, 20:30

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test (fot. sxc.hu)

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test. W polskiej szkole jest dużo autonomii, ale nie jest ona wykorzystywana - uważa wiceminister edukacji Maciej Jakubowski. Według niego sukces edukacyjny odniesiono tam, gdzie szkoły mają autonomię, a nauczyciele są rozliczani z wyników uzyskiwanych przez uczniów.

Jakubowski wziął w sobotę udział w panelu na temat przyszłości polskiej edukacji, który odbył się podczas VII Kongresu Obywatelskiego. Hasło kongresu to: "Postawy i umiejętności kluczem do rozwoju Polaków i Polski".

- Myślimy o naszym systemie, jako o bardzo kiepskim, podczas gdy raport OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) wymienia Polskę, jako jeden z krajów sukcesu edukacyjnego (...) Mówi się, że wśród przyczyn tego sukcesu jest zwiększenie autonomii szkół i wprowadzenie systemu egzaminów zewnętrznych - mówił Jakubowski.

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

Wiceminister odnosił się m.in. do wypowiedzi prezesa Centrum Edukacji Obywatelskiej Jacka Strzemiecznego, który krytykował polski system egzaminów zewnętrznych. Nazwał on polski system edukacji "testocentrycznym". Jak mówił, "prymitywizuje on rozumowanie i uczenie" oraz prowadzi do segregacji uczniów poprzez egzaminy zewnętrzne.

Jakubowski odpowiadał też na zarzuty obecnych na sali nauczycieli i rodziców, którzy mówili, że polska szkoła ma za mało autonomii.

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

- Eksperci na całym świecie od wielu lat podkreślają, że systemy edukacyjne, gdzie odniesiono sukces, to te gdzie postawiono na dużą autonomię szkół pod względem pedagogicznym, a jednocześnie istnieje system rozliczania nauczycieli z wyników uczniów. To rozliczanie jest różnie rozumiane, ale mierzone jest głównie poprzez egzaminy zewnętrzne, w sposób standaryzowany - poinformował wiceminister.

Jak mówił, w dyskusjach - takich jak ta - często pada argument, że w polskiej szkole nie ma autonomii. - Jeśli jednak przyjrzymy się Polsce, to w porównaniu z innymi krajami okazuje się, że polskie szkoły mają autonomię pod względem pedagogicznym bardzo dużą - powiedział Jakubowski. - Okazuje się, że autonomia jest, tylko nie jest wykorzystywana, nie jest wykorzystywana przez nauczycieli, dyrektorów szkół, przez samorządy - zaznaczył.

Jako przykład niewykorzystywania możliwości wymienił kwestie związane z dodatkiem motywacyjnym przyznawanym nauczycielom. "Proszę pokazać mi samorządy i dyrektorów szkół, którzy różnicują wysokość dodatku motywacyjnego i przyznają go rzeczywiście najlepszym (...) Takich szkół, takich samorządów jest w Polsce niewiele. Prawo jest, instrumenty są, ale nie są wykorzystywane" - powiedział wiceminister. Mówił także o tym, że rodzice nie wykorzystują w pełni danych im przez prawo możliwości wpływu na szkołę.

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

Jakubowski powołał się na wyniki analiz i badań, z których wynika, że "egzaminy zewnętrzne nie szkodzą słabszym uczniom, ale im pomagają - pozwalają pokazać im ich zdolności i możliwości".

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

Według niego egzaminy zewnętrzne są niebezpieczne dla systemu edukacji wtedy, gdy wyniki uzyskiwane przez uczniów, wykorzystywane są tylko do tworzenia rankingów szkół. - Wtedy dochodzi do selekcji uczniów. Bardzo ambitni rodzice wybierają dla swoich te szkoły, gdzie osiągane są najwyższe wyniki - powiedział. Jak mówił, ważniejszym wskaźnikiem rzeczywistej pracy szkół z uczniami jest edukacyjna wartość dodana, ukazująca przyrost wiedzy uczniów kończących daną szkołę, a nie tylko sam poziom. - Tak więc kwestią jest nie sam egzamin zewnętrzny, tylko to jak wykorzystywane są wyniki egzaminów: czy do lepszej, efektywniejszej pracy z uczniami, czy do selekcji uczniów - podkreślił.

System egzaminów zewnętrznych wprowadzany był w Polsce etapami od roku 1999 r. Egzaminy przeprowadzane są na zakończenie każdego szczebla edukacji: sprawdzian dla szóstoklasistów, egzamin gimnazjalny, egzamin zawodowy i matura. Części pisemne tych egzaminów są oceniane przez egzaminatorów zewnętrznych zatrudnianych przez okręgowe komisje egzaminacyjne. Arkusze egzaminacyjne są standaryzowane.

Kongres Obywatelski organizowany jest co roku, po raz pierwszy odbył się w 2005 r. Jest płaszczyzną spotkań, dialogu, refleksji organizowaną przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Matura próbna 2013: Matematyka - odpowiedzi, arkusz, test

PAP

Źródło: Polska Agencja Prasowa

Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
poranny24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Zadzwoń 0 800 127 048

Napisz maila:

Napisz na Gadu-Gadu: 7119394

Serwisy tematyczne

Serwisy społecznościowe

poranny.pl jest częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.poranny.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.