Odpowiedzi:
1. zaciekawienie i zaintrygowanie odbiorcy
2. brak prawdziwego porozumienia
3. Komunikacja niewerbalna to sposób zachowania, na który składa się mowa ciała (gest, mimika, ruch, ton głosu, a także kontakt wzrokowy, dotyk) - pozwala dostrzec emocje.
4. jednak, owa komunikacja, tak więc
Czytaj też: Matematyka: Matura 2011. Odpowiedzi, arkusz, klucz
c. umiejętność wzajemnego słuchania
d. wrażliwość na drugiego człowieka
e. empatyczna reakcja rozmówcóww akapicie 2 nie ma nic prostszego niż rozmawianie
w akapicie 4 słuchanie innych to rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku
7. Akapit pełni funkcje:
a. podsumowanie wcześniejszych rozważań
b. udzielenie odpowiedzi na postawione wcześniej pytania
c. porządkowanie wywodu
- Funkcja impresywna - zdanie numer 3 (Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszce bardziej postarać ...)
Funkcja poznawcza - zdanie numer 2 (Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą ...)
Empatia daje szanse wspólnego rozwiązania problemów - tak
Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier komunikacyjnych - tak
Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej pomocy - nie.C. wprowadzają element ironii
1. Nazwa zabiegu językowego: cytowanie wypowiedzi autentycznych rozmówców. Przykład: Gdzie byłeś.
2. nazwa zabiegu językowego: użycie języka potocznego. Przykład: Jesteś głupi, więc ci powiem ...
3. zróżnicowana składnia. Przykład: zdania pytające, zdania oznajmującePodanie większej ilości przykładów dotyczących efektywnej komunikacji - komunikację ogranicza nie tylko ocenianie i krytyka (akapit 6), ale również udzielanie nieproszonych rad (akapit 7).
1. Przywiązywanie większej wagi do władzy i kontroli
2. Przekonanie, że i tak nie uda się porozumieć, więc nie warto podejmować dialogu.
wkrótce odpowiedzi z matury z języka polskiego opublikujemy w pliku PDF do ściągnięcia
Część II. Wypracowanie (propozycja odpowiedzi)
Temat 1.
Analizując wiersz "gdy tu mój trup .. ." Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach" Marii Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.
I. Rozpoznanie wstępne:
- romantyczny wiersz A. Mickiewicza powstał na emigracji, pochodzi z cyklu "liryki lozańskie"
- wiersz M. Pawlikowskiej powstał w czasie II wojny światowej
- wiersze należą do liryki bezpośredniej
- oba pisane z perspektywy emigrantów
- teksty podobne w wymowie, pokazują ojczyznę wyidealizowaną oraz tęsknotę osób mówiących
II. Analiza wiersza Mickiewicza
- podmiot liryczny rozdarty pomiędzy rzeczywistością a marzeniami
- ma poczucie rozdźwięku między światem realnym, w którym się znajduje tylko ciałem, a światem który opuścił i gdzie znajduje się jego dusza
- wyobcowany, wyalienowany
- przeżywa tęsknotę za ojczyzną, za krajem dzieciństwa, za kobietą, która została w tamtym świecie
- marzenia są sposobem ucieczki od teraźniejszości
- życie realne jest puste, pozbawione emocji, uczuć, stąd w pierwszej zwrotce porównanie siebie do trupa
- jest nieszczęśliwy z powodu swojej sytuacji życiowej (można uwzględnić tutaj kontekst biograficzny - Mickiewicz nieszczęśliwy jako emigrant, o czym pisał również w Epilogu do "Pana Tadeusza")
- powraca myślami do wspomnień z przeszłości
- prawdziwie życie to życie w świecie marzeń
- świat zapamiętany jest idealny
- ojczyzna myśli jest piękna, piękniejsza niż kraj w którym się znajduje,
- odczuwa więź z innymi emigrantami, jest ich głosem
- obraz świata marzeń: idylliczny obraz przyrody (bujna trawa, jodły),piękny, radosny wypełniony zabawą, pracą czasem troskami
- świat beztroski, poczucie wolności
- centralnym punktem wizji z przeszłości jest kobieta - niewinna, zmierza ku niemu, może symbolizować zarówno miłość poety jaki i wolność
- kobieta zaprezentowana jako uosobienie czystości, niewinności
- romantyczne wyobrażenie kobiety
- może uosabiać nadzieję ("świeci jak jutrzenka")
- wyraźny kontrast pomiędzy światem realnym a wymarzonym
III. Analiza wiersza Pawlikowskiej - Jasnorzewskiej
- podmiot liryczny ucieka od ponurej rzeczywistości w świat snów
- marzenia senne koją tęsknotę i nostalgię (Jasnorzewska na emigracji)
- gardzi sprawami codziennymi
- zagubiona w świecie realnym, sen jest nicią Ariadny (kontekst mitologiczny)
- świat wojny, ten w którym żyje, jest zły, pozbawiony uczuć, dlatego ucieka od niego w marzenia senne
- tworzy swój własny raj. Który znajduje się pod poduszką
- to we śnie jest ta prawdziwa Polska
- pamięć o Polsce towarzyszy jest zawsze, jak książka z dzieciństwa
- myśli o Polsce są ucieczka od ponurej wojennej rzeczywistości
- Polska, podobnie jak u Mickiewicza jest wyidealizowana
- przywołane jest konkretne miasto - Kraków, z którym czuje więź, tęskni za konkretnymi miejscami: Bielany, ulica Zwierzyniecka, Wisła
- opuszczone miejsce jest edenem, rajem (swojskość, sielankowość)
- kompozycja klamrowa (powtarza się to samo zdanie) - podkreśla ono monotonię, powtarzalność jej życia;
IV. Wnioski:
- dostrzeżenie podobieństw i różnic w obrazach świata marzeń i realności; porównanie, przywołanie kontekstów, np. historycznego, biograficznego, literackiego.
Temat 2
Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica" przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. w kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje miedzy nimi.
I. Rozpoznanie wstępne:
- "Granica" - powieść psychologiczna (dwudziestolecie międzywojenne)
- problematyka moralna, psychologiczna, filozoficzna (brak jednej obiektywnej prawdy o człowieku)
- różne punkty widzenia (narracja personalna, mowa pozornie zależna)
II. Analiza fragmentów:
Obraz Justyny:
a) Z punktu widzenia Zenona, I fragment:
- uważał, że Justyna jest ulubienicą matki (ma klasę, jej wygląd nie wskazuje na niskie pochodzenie)
- dostrzega tolerancję własnej matki w stosunku do Justyny
- osoba Justyny jest przedmiotem ich rozmów
- zafascynowany fizycznością, urodą Justyny, wzbudza w nim pożądanie
II fragment
- niejednoznaczność oceny Justyny
- służąca którą gardzi ze względu na status społeczny
- miła dobra dziewczyna, która budzi współczucie
- natrętna kochanka, której chce się pozbyć
- gotowa do poświęceń dla niego
- samotna opuszczona, wymagająca opieki
III fragment
- Justyna jako kochanka, "ta trzecia"
b) Justyna w oczach Elżbiety IV fragment:
- negatywna ocena
- prosta, ordynarna, źle ubrana
- bliska Zenonowi
- ciężarna, "nosząca dziecko Zenona"
- prostacka, kłamliwa, głupia
Obraz związku Justyny z Zenonem w oczach różnych bohaterów.
a) Żancia:
- celowo podsuwa mu służącą, podkreśla jej zalety
- nie widzi nic złego w relacjach pan - służąca
b)Zenon:
- zakłamanie Zenona w ocenie swojej relacji z Justyną (szuka usprawiedliwienia)
- dla Zenona jest to tylko związek fizyczny, nie bierze pod uwagę ślubu z Justyną
- Zenon konfrontuje prawdę zewnętrzną o swoim związku z prawdą wewnętrzną (subiektywną)
c) Elżbieta:
- zaskoczona wyborem Zenona, uważa, że jest zaślepiony Justyną
d) Odmienne spojrzenia bohaterów, Żancia akceptuje związek, Zenon pokazuje subiektywizm myślenia i zakłamanie, Elżbieta ocenia negatywnie wybór Zenona.
Konsekwencje wynikające z zestawienia odmiennych spojrzeń:
- niemożność jednoznacznej oceny bohaterki
- nie ma jednej prawdy o człowieku
- różnica między prawdą subiektywną (wewnętrzną) a obiektywną (zewnętrzną)
Wnioski:
- niejednoznaczny obraz Justyny i jej związku z Zenonem
- zarówno Justyna jak i jej związek z Zenonem pokazany z różnych punktów widzenia
- psychologiczne i moralne konsekwencje wyborów podejmowanych przez bohaterów
- konfrontacja różnych opinii o bohaterach i ich relacjach.
Czytaj też: Matematyka: Matura 2011. Odpowiedzi, arkusz, klucz
Matura z języka polskiego 2011 jest 4 maja w środę, natomiast w czwartek maturzyści piszą maturę z matematyki.
Matura jest jednym z najważniejszych egzaminów wżyciu, należy się więc do niej odpowiednio przygotować.
Pytania i odpowiedzi do matury z języka polskiego 2011 opublikujemy po zakończeniu egzaminu w artykułach:
Matura 2011: Polski. Odpowiedzi, arkusz, pytania, klucz
Tylko tutaj:
Polski matura próbna 2011 - odpowiedzi, klucz, arkusz
[Matura 2011: Język polski - próbny egzamin. Dziady i Chłopi.
Odpowiedzi dzięki uprzejmości portalu echodnia.eu:
Matura 2011- język polski - odpowiedzi, arkusze pytań tuż po zakończeniu egzaminu
](http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110208/MATURA2011/586066700)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?