Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok ma dość galerii handlowych. Rynek jest nasycony.

Źródło: Jones Lang LaSalle, marzec 2011
Galeria Alfa jest jednym z najpopularniejszych malli w Białymstoku
Galeria Alfa jest jednym z najpopularniejszych malli w Białymstoku
Od Białegostoku więcej galerii handlowych ma tylko Częstochowa. Rynek jest już nasycony.
Jan Jakub Zombirt, analityk rynku powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle
Jan Jakub Zombirt, analityk rynku powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle

Jan Jakub Zombirt, analityk rynku powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle

Białystok jest najbardziej na wschód wysuniętym dużym miastem Polski oraz największym miastem w północno-wschodniej części kraju. Miasto to oddziałowuje nie tylko na obszar całego województwa Podlaskiego, ale również część województwa Warmińsko-Mazurskiego, a także na tereny położone po drugiej stronie granicy z Białorusią. Jest znaczącym ośrodkiem handlu i usług w regionie, a także miastem skupiającym przemysł meblowy, spożywczy. Białystok jest również ważnym centrum akademickim.

W latach 2007-2008 miasto przeżyło boom deweloperski, kiedy to otwarto pięć centrów handlowych o łącznej powierzchni 118 tys. mkw. Stąd też obecnie wysoki wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową. Na 1,000 mieszkańców, przypada tu 512 mkw powierzchni najmu. Spośród miast o liczbie mieszkańców pomiędzy 200 a 400 tys. jest to drugi najwyższy wynik, po Częstochowie - mówi Jan Jakub Zombirt, analityk rynku powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle.

Wiodące obiekty w mieście to Galeria Biała i Galeria Alfa. Oferują one największą powierzchnię, najatrakcyjniejszy zestaw najemców oraz notują najwyższe wskaźniki odwiedzalności. Są jedynymi centrami handlowymi, w których działają sklepy takie jak: H&M, C&A, Zara, New Yorker, Mango czy Esprit. Oba obiekty są zlokalizowane na obrzeżach centrum, a ich oferta jest komplementarna. Podczas gdy w Galerii Białej głównymi najemcami są hipermarket Real oraz popularne marki młodzieżowe ze średniego koszyka cenowego, to Galeria Alfa oferuje zakupy w delikatesach Bomi, a jej profil wyznaczają marki z wyższych segmentów rynkowych.

Pozostałe galerie zlokalizowane są poza centrum i nastawione są głównie na klientów z pobliskich osiedli mieszkaniowych. Natomiast obiekty zlokalizowane przy drodze tranzytowej, jak Auchan przy ul. Produkcyjnej oraz Galeria Kwadrat, są również popularne wśród klientów zza wschodniej granicy.

Białystok wyróżnia się spośród innych miast w Polsce brakiem obiektów handlowych wyraźnie zdominowanych przez hipermarket. Wszystkie obiekty oferują klientom możliwość zrobienia innego rodzaju zakupów w galerii handlowej. Wynika to z faktu, że nowoczesna powierzchnia handlowa w mieście zaczęła się pojawiać dość późno, bo w 2000 r., kiedy to deweloperzy centrów handlowych coraz rzadziej inwestowali w wolnostojące hipermarkety, a częściej w wielofunkcyjne obiekty handlowo-usługowe.

Wskaźnik powierzchni niewynajętej w Białymstoku wynosi obecnie ok. 4%. Zarówno obiekty o charakterze śródmiejskich galerii handlowych, jak i te o charakterze bardziej osiedlowym cieszą się niskimi wskaźnikami pustostanów. Niestety duże problemy przeżywa nadal Galeria Podlaska, gdzie aż 32% powierzchni pozostaje niewynajętej.

Białystok nasycony galeriami handlowymi

Nasycenie powierzchnią handlową w miastach o liczbie ludności pomiędzy 200 a 400 tys.
Nasycenie powierzchnią handlową w miastach o liczbie ludności pomiędzy 200 a 400 tys. Źródło: Jones Lang LaSalle, marzec 2011

Nasycenie powierzchnią handlową w miastach o liczbie ludności pomiędzy 200 a 400 tys.
(fot. Źródło: Jones Lang LaSalle, marzec 2011)

Handel przy głównych ulicach Białegostoku nie stoi obecnie na wysokim poziomie. Tkanka urbanistyczna, która zazwyczaj przyciąga najemców z branż odzieżowej, rozrywkowej czy towarów luksusowych jest w mieście ograniczona jedynie do rejonu ulicy Lipowej i Rynku Kościuszki. Tam jednak dominują najemcy z branży usługowej, telefonów komórkowych oraz lokalnych najemców spożywczych oraz banków. Pomimo niedawnej rewitalizacji tego rejonu, nie udało się przyciągnąć popularnych sieci handlowych, których obecność wzmocniłaby ten obszar jako destynację zakupową.

W Białymstoku planowanych jest kilka kolejnych obiektów handlowych wielkopowierzchniowych, jednak nie wszystkie mają realną szansę na realizację. Do najpoważniejszych projektów należą Galeria Jagiellonia przy ul. Jurowieckiej, Białe Tarasy przy Pl. Inwalidów Wojennych oraz Galeria Copernicus w okolicy dworca PKS. Dodatkowo, duża liczba nowych inwestycji mieszkaniowych w Białymstoku może wykreować nowe lokalizacje pod przyszłe centra osiedlowe (dobrym przykładem takiego obiektu jest Galeria Antoniuk).

- Trzeba jednak mieć na uwadze, że rynek powierzchni handlowych w mieście jest obecnie nasycony i musi upłynąć trochę czasu, by udało się zapełnić nowy projekt handlowy najemcami - dodaje Jan Jakub Zombirt.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny