Kurier Poranny: Ostatnio mówi się o zakupionej przez gminę Łapy lokomotywie.
Anna Rutkowska, rzeczniczka prasowa: Gmina Łapy jeszcze nie nabyła zabytkowej lokomotywy z Tłuszcza, ale w każdej chwili może to uczynić, czego gorącym zwolennikiem jest burmistrz Łap. Gmina wygrała przetarg, ale w związku z przeciąganiem się procedur, podpisanie umowy burmistrz pozostawia nowemu burmistrzowi, deklarując wsparcie dla tej idei.
Od trzech lat staraliśmy się o pozyskanie z zasobów Muzeum Kolejnictwa i PKP w bezpłatny depozyt zabytkowego pojazdu szynowego (typu parowóz), który wiązałby się z historią kolei końca XIX lub początku XX wieku, czyli także z historią Łap. W 2008 roku zapadła już nawet zgoda na przekazanie nam w bezpłatny depozyt parowozu Tp 4-148 z 1917 r. z Czeremchy. Jednak ostro zaprotestowały władze samorządowe Czeremchy, chcąc mieć parowóz w centrum miejscowości.
W sprawie pozyskania lokomotywy parowej Ty2-1226 z Tłuszcza prowadziliśmy rod 2009 roku przez kilkanaście miesięcy rozmowy i negocjacje z PKP. We wrześniu tego roku Urząd Miejski w Łapach otrzymał wstępną zgodę na otrzymanie w bezpłatne użyczenie parowozu. Jednakże ze względu na zainteresowanie innych samorządów, PKP odstąpiło od tych ustaleń i zaprosiło wszystkich chętnych do rokowań na zbycie lokomotywy parowej Ty2-1226.
Ile kosztowałby jej zakup, wraz z transportem?
- 22 lipca tego roku Urząd Miejski w Łapach złożył ofertę zakupu parowozu w cenie 15 tysięcy zł otych. Wpłacił wadium w wysokości 1.340 zł i wygrał rokowania. Decyzję o podpisaniu umowy kupna-sprzedaży wstrzymaliśmy. Przeniesienie prawa własności nie nastąpiło. Do tej pory z tego tytułu poza wpłaceniem wadium nie zostały poniesione żadne koszty. Lokomotywa pozostała w Tłuszczu. Wstępnie jej remont deklarowała firma Jacka Łupińskiego, nadal remontująca wagony (w tym zabytkowy wagon i kolejkę) w ZNTK.
Jakie gmina ma wobec niej plany?
- Chcielibyśmy wyeksponować parowóz przy dworcu PKP w centrum miasta, aby przypominał mieszkańcom i turystom o kolejarskich korzeniach Łap. Parowóz miał zostać przystosowany do aktywnego i bezpiecznego zwiedzania zarówno przez dorosłych, jak i dzieci. W planach było odtworzenie m.in. wnętrza parowozu i udostępnienie go (tak jak ma to miejsce w nowoczesnych centrach techniki np. w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie) dla zwiedzających. Chcieliśmy, aby parowóz stanowił atrakcję turystyczną, nawiązywał do kolejarskiej tradycji miasta, był jego wizytówką i elementem promocji miasta. Plany przewidują także połączenie parowozu z wagonem restauracyjnym, czynnym, przynoszącym dochód. Taki obiekt powinien na siebie zarabiać.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?