Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauka i biznes: Chcą współpracować. Nie wiedzą, jak

Agata Sawczenko
Co piąta firma w Polsce w ogóle nie wie o możliwości współpracy z uczelniami. Za to co druga nie wie, jak dotrzeć do odpowiednich ośrodków badawczych. Są też tacy przedsiębiorcy, którzy nie wierzą, że mogliby mieć z tego jakiekolwiek korzyści.

O tym, że do dobrego rozwoju gospodarki potrzebna jest ścisła współpraca uczelni wyższych i lokalnych przedsiębiorców, wiedzą już chyba wszyscy. Do tej idei przekonują zarówno naukowcy, jak i właściciele firm oraz menedżerowie.

Jak ta współpraca wygląda w praktyce, sprawdziło Centrum Promocji Podlasia. W ramach projektu "Transfer wiedzy do biznesu" powstał raport o ilościowym i jakościowym stanie prac badawczych prowadzonych na wybranych uczelniach wyższych w województwie podlaskim.

- Chcieliśmy stworzyć swoistą ofertę podlaskich uczelni na rzecz przedsiębiorców - mówi Sebastian Rynkiewicz, prezes Centrum. - Ukazać zarówno ich potencjał intelektualny, jak i zaplecze laboratoryjne, dzięki którym możliwa by się stała współpraca między światem nauki i biznesu.

W raporcie uwzględniono dziewięć podlaskich uczelni. Wszystkie deklarowały chęć współpracy z przedsiębiorcami, jednak niewiele z nich zademonstrowało dobre praktyki takiej współpracy.

Według Centrum uczelnie są gotowe do podjęcia współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami.

- Potencjał intelektualny, czyli how-know, kapitał ludzki, czyli naukowcy oraz istniejące zaplecze technologiczne, czyli laboratoria, wskazują na gotowość do znajdowania rozwiązań problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorcy - przekonuje Sebastian Rynkiewicz.

Jednak wiele rzeczy zniechęca naukowców do poszukiwania źródeł finansowania swoich badań poprzez komercyjną sprzedaż usług.

- Są to na przykład stereotypy na temat oderwania naukowców od rzeczywistości gospodarczej i ich hermetyczności na potrzeby rynku - mówi prezes Centrum.

Poza tym w takiej współpracy przeszkadzają też bariery administracyjne, czyli brak jednolitego cennika usług.

Dlatego - według Sebastiana Rynkiewicza - trzeba zwiększać świadomość przedsiębiorców na temat możliwości współpracy z ośrodkami naukowymi. Okazuje się bowiem, że co piąta firma w Polsce w ogóle nie wie o możliwości istnienia takiej kooperacji, a co druga z firm, które mogłyby być nią zainteresowane, nie wie, jak dotrzeć do odpowiednich ośrodków badawczych.

Część firm nie chce współpracować z naukowcami ze względu na brak możliwości biznesowego wykorzystania takiej współpracy.

- Nie wierzą, że może im to pomóc w zwiększeniu możliwości eksportowych, wprowadzania innowacyjnych rozwiązań dla technologii. Są zadowoleni z dotychczasowych wyników i boją się, ze naukowcy nie są w stanie zaoferować im nic ciekawego - mówi Sebastian Rynkiewicz. - Dlatego też warto nagłaśniać sukcesy polskich firm osiąganych dzięki nauce.

Jednak z drugiej strony warto tez zachęcać naukowców do wyjścia naprzeciw potrzebom biznesu.

- Jednym z rozwiązań może być tworzenia firm typu spin-off i spin-out przez uczelnie. Dzięki temu rozliczenia stałyby się klarowne, a korzyści finansowe odczuwalne nie tylko dla uczelni, ale również dla poszczególnych, pracujących w takiej formie, naukowców - proponuje Sebastian Rynkiewicz.

Jednym ze sposobów rozwiązania takiego problemu mogłoby się stać utworzenia internetowych platform wymiany kontaktów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny