PKP PLK pod uwagę brało dwa warianty przebiegu Rail Batiki: przez Ełk i Olecko oraz przez Sokółkę i Augustów. W obu przypadkach międzynarodowe pociągi jadące z Warszawy na Litwę zatrzymywałby się w na stacji w Białymstoku. I w obu wariantach jechałyby przez obszary Natura 2000.
- Jednak w wariancie przez Ełk i Olecko linia przebiega w najmniejszym stopniu przez obszar Natura 2000 - tłumaczy Urszula Michajłow, zastępca dyrektora Biura Strategii i Ochrony Środowiska. - Pod uwagę wzięliśmy oczywiście analizę techniczną, ekonomiczną oraz ilość podróżnych i wyszło nam, że taki przebieg jest najlepszy.
Do PKP PLK wpłynął też i trzeci wariant przebiegu Rail Baltiki - społeczny. Zgłosił go dyrektor Biebrzańskiego Parku Narodowego.
- Tylko, że ten wariant jest bardzo kręty i pociągi nie mogłyby rozwijać tam szybkich prędkości - tłumaczy Michajłow. Poza tym i w tym przebiegu, linia nie ominąłby wszystkich obszarów Natura 2000. Inaczej się nie da.
Teraz firma Eko-Log, która opracowała analizę środowiskową dla obu wariantów, złoży kartę informacyjną w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku.
A ta określi w jakim zakresie należy opracować raport o oddziaływaniu na środowisko.
Zgodnie z harmonogramem firma Eko-Log taki raport ma przygotować jeszcze w styczniu. Potem musi on zostać zaakceptowany w Biurze Strategii i Ochrony Środowiska PKP PLK.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?