Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpatia w krótszej wersji, a Via Baltica przez Warmię i Mazury. "To byłby skandal!" - komentuje Putra

Urszula Zimnoch [email protected] tel. 085 748 95 81
We wtorek opublikowaliśmy raport o podlaskich drogach. W nowym układzie dróg ekspresowych Via Baltica biegłaby przez Warmię i Mazury, a Via Carpatia kończyłaby się w Kuźnicy Białostockiej.
We wtorek opublikowaliśmy raport o podlaskich drogach. W nowym układzie dróg ekspresowych Via Baltica biegłaby przez Warmię i Mazury, a Via Carpatia kończyłaby się w Kuźnicy Białostockiej.
Gdyby to się sprawdziło, to byłby skandal - komentuje wicemarszałek Sejmu Krzysztof Putra. - Posłowie powinni naciskać na rząd - dodaje prezydent Białegostoku.

Nie można do tego dopuścić - mówi Jarosław Matwiejuk, bezpartyjny poseł z klubu Lewicy. - Ucierpi i Białystok, i cały region. Dlatego trzeba się spieszyć.

Rząd rozważa nowy układ dróg ekspresowych. Według niego, Via Carpatia prowadziłaby do Kuźnicy Białostockiej, a nie do Budziska, a Via Baltica tylko w końcowym odcinku zahaczałaby o województwo podlaskie.

To byłby skandal

Podlascy politycy są zaskoczeni takimi planami. - To bardzo niepokojąca informacja - twierdzi wicemarszałek Sejmu Krzysztof Putra. Bo do tej pory rząd, w odpowiedziach na interpelacje posła zapewniał, że Via Baltica i Via Carpatia będę realizowane. Będą. Ale w jakim wariancie?

Leszek Cieślik, poseł PO, twierdzi, że główną batalię województwo podlaskie przegrało już przy obwodnicy Augustowa. A obecne plany to efekt tej przegranej.

- Gdyby ten czarny scenariusz drogowy się sprawdził, to byłby wielki skandal - dodaje Putra. - Bo w sprawie Via Carpatii zostało w Łańcucie w 2006 roku podpisane porozumienie między Polską, Litwą, Słowacją i Węgrami.

Stracą wszyscy

Jeśli nowa koncepcja dróg ekspresowych zostanie zatwierdzona, to straci na tym i Białystok, i cały region.

- Białystok nie będzie się tak szybko rozwijał - prognozuje Jarosław Matwiejuk. - Bo miasto znajdzie się poza głównymi arteriami komunikacyjnymi.

- Stolica województwa dzięki S8 będzie miała dobre połączenie z Warszawą - mówi prezydent miasta Tadeusz Truskolaski. - Ale już skomunikowanie z północnymi częściami województwa będzie gorsze - dodaje.

- Wygląda na to, że i zasada zrównoważonego rozwoju zamieniła się w zasadę uprzywilejowania niektórych regionów kosztem drugich - zauważa Matwiejuk. - A przecież przed wyborami wiele mówiło się o wyrównaniu szans tu na ścianie wschodniej - przypomina.

Jak zwykle w takich chwilach pojawiają się głosy, że trzeba działać razem. Jednoczyć siły bez względu na opcje polityczne. - To nasi parlamentarzyści wspólnie powinni naciskać, żeby realizować zamierzone inwestycje drogowe - podkreśla prezydent Truskolaski.

Podobnego zdania jest również Jarosław Matwiejuk. - Mam nadzieję, że parlamentarzyści koalicji rządzącej PO i PSL staną na wysokości zadania. A my w tym pomożemy - mówi.

Podlascy posłowie zapewniają, że natychmiast podejmą działania.

- Jeszcze dziś pójdzie interpelacja w tej sprawie - zapowiada marszałek Putra.

- Zaraz po przerwie wakacyjnej spróbujemy wyjaśnić tę sprawę - dodaje Jan Kamiński z PSL.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny