Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Magdalena Chirko: "Wydajemy 80 tys. na promocję miasta!" Uda się przyciągnąć turystów?

Marta Chmielińska
Hajnówka ma szanse stać się miastem turystycznym, ma ku temu potencjał i warunki. rzecz w tym, by je umiejętnie wykorzystać, a to wciąż przed nami – mówi Magdalena Chirko
Hajnówka ma szanse stać się miastem turystycznym, ma ku temu potencjał i warunki. rzecz w tym, by je umiejętnie wykorzystać, a to wciąż przed nami – mówi Magdalena Chirko
Niebawem powstanie park wodny, którego koszty w znacznej części pokryją fundusze unijne - mówi Magdalena Chirko, zastępczyni kierownika referatu Polityki Gospodarczej Urzędu Miasta Hajnówki. - W najbliższych planach jest budowa części administracyjnej przy Ośrodku Sportu i Rekreacji oraz hali widowiskowo-sportowej.

Kurier Hajnowski: W jaki sposób Hajnówka przyciąga turystów?

Magdalena Chirko: Przyciągamy turystów miejscami godnymi uwagi, jak choćby Sobór Świętej Trójcy, obydwa kościoły, Muzeum Kowalstwa i Ślusarstwa, Muzeum i Ośrodek Kultury Białoruskiej, Ośrodek Wzornictwa dla Dzieci Niepełnosprawnych. Naszym atutem są także imprezy organizowane w ciągu roku, w tym najbardziej chyba znany Międzynarodowy Festiwal Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej czy Jarmark Żubra i Biesiada Weselna.

Na czym polega promocja miasta?

- Oczywiście, poprzez przeróżne gadżety - mamy koszulki, broszury, albumy, mapy, foldery, zestawy piśmienne, podkładki, magnesy, kubki itp. Wszystkie te materiały rozdajemy przy okazji imprez, poprzez Centrum Turystyki Regionu Puszczy Białowieskiej, jeździmy na targi, wykonawcy występujący w Hajnówce otrzymują od nas pakiety promocyjne. Bierzemy udział w targach turystycznych - w Białymstoku, Poznaniu, Warszawie. W mieście ustawiliśmy także pięć tablic z planem miasta i ważniejszymi informacjami. Poza tym staramy się przyciągnąć inwestorów z zewnątrz. Nasze tereny pod inwestycje, w tym turystyczne, znajdują się w materiale przygotowywanym przez Podlaskie Centrum Obsługi Inwestora oraz Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, z którymi współpracujemy. Pozwala to pokazać naszą ofertę na targach międzynarodowych, w których ze względu na ogromne koszty samodzielnie nie mielibyśmy szans wziąć udziału.

Jak wygląda zaplecze turystyczno-gastronomiczne w Hajnówce?

- Priorytetem samorządu miasta jest przygotowanie odpowiedniej infrastruktury technicznej, komunalnej, drogowej, sportowo-rekreacyjnej dla rozwoju branży turystycznej. Tylko w bieżącym roku na inwestycje przeznaczamy ponad 40 proc. rocznego budżetu. Miasto nie administruje miejscami noclegowymi ani lokalami gastronomicznymi. Całość tego typu usług leży w rękach prywatnych. W tej chwili jest to 216 miejsc noclegowych i kilka lokali gastronomicznych.

Zdajemy sobie jednak sprawę z potrzeby posiadania kompleksu turystycznego i w związku z tym w ostatnim okresie została wykonana dokumentacja techniczna budowy wielofunkcyjnego centrum sportu i rekreacji, gdzie ma być również część hotelowa z 60 miejscami noclegowymi, punkt gastronomiczny oraz inne atrakcje, w tym kręgielnia. Na ten cel dostaliśmy dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG. Obiekt będzie własnością gminy miejskiej. Ponadto szukamy inwestorów, zainteresowanych stworzeniem kompleksu turystycznego o podwyższonym standardzie, który mógłby być konkurencyjny w stosunku do hoteli białowieskich. Takie negocjacje już trwają.

Ile wydajemy na promocję miasta związaną z turystyką?

- W tym roku Rada Miasta uchwałą przeznaczyła 81 tysięcy złotych na promocję miasta. Trzeba jednak wziąć pod uwagę także dofinansowanie działalności kulturalnej, różnych imprez, które jak już wspomniałam przyciągają do nas turystów, np. Jarmarku Żubra, Biesiady Weselnej i ogólnie działalności Hajnowskiego Domu Kultury czy Miejskiej Biblioteki Publicznej.

Jakie są miejskie plany związane z turystyką?

- Niebawem powstanie park wodny, którego koszty w znacznej części pokryją fundusze unijne. W najbliższych planach jest budowa części administracyjnej przy Ośrodku Sportu i Rekreacji oraz hali widowiskowo-sportowej. Poza tym zbiornik wodny - tu mamy już wykonaną dokumentację techniczną, a koszty jej wykonania w 75 proc. pokryją fundusze z Unii Europejskiej. Planujemy rewitalizację Parku Miejskiego pod kątem turystycznym, natomiast w parku wodnym będzie Punkt Informacji Turystycznej. Warto by też zorganizować salę poświęconą historii miasta.

Czy Hajnówka ma szansę stać się miastem turystycznym?

- Jak najbardziej. Mamy potencjał, jesteśmy tuż przy Puszczy Białowieskiej i wykorzystując nasze położenie możemy dużo zyskać.

Dziękuję za rozmowę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny