Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szef Eskadry: Logo jest, niestety, podobne

Magdalena Kuźmiuk
Znajdź siedem szczegółów różniących te dwa znaki. Udało się? Jeśli tak podziel się swoimi spostrzeżeniami na forum.
Znajdź siedem szczegółów różniących te dwa znaki. Udało się? Jeśli tak podziel się swoimi spostrzeżeniami na forum.
Tak przyznał nam Mateusz Zmyślony, dyrektor kreatywny krakowskiej Eskadry. To ta firma stworzyła logo Białegostoku, które do złudzenia przypomina znak organizacji gejowskiej z Nowego Jorku. - Ale zbieżność jest przypadkowa - broni się.

Nie! To są chyba jakieś żarty?! - nie wierzy Sławomir Mojsiuszko, współtwórca Fundacji M.I.A.S.T.O. To m.in. jego twarz mogliśmy oglądać na billboardach promujących Białystok. A na koszulce miał logo: żółto-czerwone słoneczko.

Wczoraj pokazaliśmy mu podobne logo gejowskiej organizacji z Nowego Jorku. - Jest na tyle skomplikowane, że to nie może być przypadek. To przykra niespodzianka dla miasta. Gdy okaże się, że logo rzeczywiście jest plagiatem, to znaczy, że miasto wyrzuciło pieniądze w błoto - mówi. Mojsiuszko jest architektem. Na co dzień ma do czynienia z prawami autorskimi.

Wszyscy widzą podobieństwa...

Afera z logo wyszła na jaw dzięki internaucie. Obejrzał film wideo na YouTube. Zobaczył tam znajomy znaczek. Okazało się, że to logo stowarzyszenia gejów z Nowego Jorku, używane jeszcze do 2007 roku. Sprawę nagłośnił portal www.wbialymstoku.pl.

A potem już poszło. Internauci nie zostawili na Grupie Eskadra, która zrobiła logo dla Białegostoku, suchej nitki. Nikt nie ma wątpliwości, że oba znaki są łudząco do siebie podobne. Wie o tym Maciej Zmyślony z Eskadry. Wczoraj po południu spotkał się ze współpracownikami.

- Logo jest, niestety, podobne - przyznał w rozmowie z nami. Zaraz jednak dodał: - Przypadkowo. Nie jest plagiatem. Bo my wiemy, co projektowaliśmy. I trwało to kilka miesięcy. W naszym oświadczeniu opublikujemy proces powstawania logotypu i kolejne jego wersje, które były konsultowane z miastem. Będzie można na własne oczy przekonać się, że to całkowicie autorski projekt.

I jeszcze wieczorem dostaliśmy oświadczenie Eskadry. Szefowie oskarżają media o niezdrową sensację. Bo porównywany znak to "logotyp organizacji mniejszości seksualnych".

Wymieniają też różnice w znakach:

- w logo miasta występuje żółto-czerwona, tradycyjna dla Białegostoku kolorystyka - a nie tęczowe barwy znaku organizacji z Nowego Jorku (faktycznie dotyczy to nowego logo, a nie starego, które ma podobne barwy);

- całkowicie odmienny jest kształt pośrodku znaku, w polskim odwzorowujący granice miasta (jednak stare logo gejów ma dość podobny kształt);

- kluczowym elementem znaku Białegostoku jest motyw "wykrzykników" - zupełnie niewystępujący w porównywanym projekcie;

- zasadnicza jest też ilość promieni w obu znakach - w jednym jest 40, w drugim tylko 19 (i znów dotyczy to nowego logo, a nie starego, które ma 24 promienie).

...ale nie urzędnicy

- Komentarz, czy logo jest podobne, czy nie, pozostawiam fachowcom, grafikom, specjalistom od logotypów, których poprosiliśmy o opinię - twierdzi Urszula Sienkiewicz-Nogal, rzeczniczka prezydenta. Władze miasta czekają teraz na spotkanie z Eskadrą. Może do niego dojść już dziś. - Wszelkie komentarze i opinie będziemy wydawać dopiero po zapoznaniu się ze stanowiskiem firmy - dodaje rzeczniczka. Sprawą zajęli się prawnicy urzędu.

- Uważamy, że znaku Białegostoku nie należy specjalnie zmieniać, ale oczywiście jesteśmy do dyspozycji miasta - zapewnia Zmyślony.

Na początku października Eskadra przy błyskach fleszy pokazała logo miasta. I wtedy ruszyła kampania. Pierwszy etap był skierowany do białostoczan. W sumie za billboardy, materiały promocyjne i logo Eskadra zainkasowała ponad 300 tys. zł.

Niedawno miasto wybrało znów tę samą firmę do promocji Białegostoku, ale w całym kraju. Tutaj pieniądze są już znacznie większe: niemal 3 miliony zł.

- Nie ma tak naprawdę znaczenia, że znak Białegostoku jest podobny do znaku gejów. Ma znaczenie, że to może być plagiat. A to już źle - komentuje Mariusz Gogol, piłkarz. Jego twarz także można było zobaczyć na promocyjnych billboardach.

Czy miasto powinno zrezygnować z logo Eskadry? Głosuj w naszej internetowej sondzie!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny