Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przeguby napędowe - kiedy wymienić?

Michał Franczak [email protected] tel. 085 748 74 12
Można samodzielnie sprawdzić stan przegubów napędowych – mówi Wojciech Parciak
Można samodzielnie sprawdzić stan przegubów napędowych – mówi Wojciech Parciak
Odjeżdżasz z parkingu i słyszysz metaliczne stukanie? Być może czeka Cię wymiana przegubów napędowych. Niestety - nie jest ona tania.

Kierowca może samodzielnie sprawdzić, czy przegub napędowy jest uszkodzony - mówi Wojciech Parciak z serwisu Auto-Kras. - Wystarczy mocno skręcić koła pojazdu i sprawdzić, czy na osłonach przegubów są pęknięcia. Dbanie o osłony jest znacznie tańsze niż kupno nowych przegubów. Dlatego też nie warto oszczędzać na osłonach - one kosztują zaledwie kilkadziesiąt złotych.

Wrogowie przegubów - brud i nerwowy kierowca

Przeguby napędowe ma każde auto z niezależnym zawieszeniem. Są zazwyczaj bardzo trwałe, lecz, jak każda część mechaniczna - nawet one czasami się psują. Dotyczy to szczególnie samochodów z przednim napędem, gdzie przeguby muszą pracować nieraz obciążone pod dużym kątem. A ich wytrzymałość w takich warunkach maleje.

Zazwyczaj z awarią przegubów napędowych spotkamy się w dwóch przypadkach. Najczęściej winowajcą jest brud, który wnika przez pęknięcia w gumowej osłonie przegubu. Wystarczy kilka dni, by w ten sposób uszkodzić przegub, dlatego warto sprawdzać stan osłon.

Drugim winowajcą jest sam kierowca. Przeguby napędowe ulegają częściej uszkodzeniom, gdy auto szybko rusza ze skręconymi kołami.

Objawy

Ważne osłony

Gumowe osłony przegubów napędowych spełniają wiele ważnych funkcji - uszczelniają połączenie, zabezpieczają przed brudem i kurzem oraz zatrzymują smar na przegubie. Awaria przegubów zaczyna się zazwyczaj od pęknięcia osłon.

Przeguby zazwyczaj nie ulegają zniszczeniu od razu.
Nawet jeżeli słyszymy stuki przy mocnych skrętach, możemy przez pewien czas jeździć z takim przegubem.
Jeżeli jednak zaobserwujemy, że stukanie się nasila i występuje nawet przy niewielkich skrętach, wtedy nie można czekać, by nie ryzykować poważnej awarii podczas jazdy, która może skończyć się tragicznie.

Jeżeli zacznie szwankować przegub zewnętrzny, pierwsze co usłyszymy to będą metaliczne stuki - najpierw słyszalne przy skręcaniu z dużym obciążeniem, potem coraz częściej, przy łagodniejszych zakrętach. Jeżeli nie zareagujemy i nie pojedziemy do serwisu, przegub może nawet się rozpaść, co tak czy inaczej spowoduje, że auto wyląduje w warsztacie.

Jeżeli mamy do czynienia z usterką przegubu wewnętrznego, pierwszymi objawami będą drgania całego pojazdu podczas przyspieszania, za to nieobecne przy jeździe na biegu jałowym. Czasem wystarczy uzupełnić ilość smaru w przegubie, by uniknąć poważnej usterki.

Sama wymiana przegubu trwa krótko - około 1-2 godzin. Nie jest także zbyt droga - kosztuje od 30 do 150 złotych. Drogie są tylko same przeguby, które w autoryzowanych stacjach obsługi mogą kosztować nawet do 2000 zł za sztukę. Można uniknąć tak dużego wydatku, stosując tańsze zamienniki, jednak nie warto brać tych z najniższej półki - są zazwyczaj słabej jakości.

Jeżeli chcemy zaoszczędzić na wymianie przegubów, możemy zwrócić się do firmy, która regeneruje przeguby. Może to być nawet dwukrotnie tańsze niż kupno nowych części.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny