Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Analiza. Dlaczego strategia CSR jest potrzebna firmie?

Dr Grażyna Klamecka-Roszkowska i Maciej Muczyński, ekonomiści Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku
W procesie raportowania nie można przedstawić tylko działań sponsoringowych, powinna być również zawarta informacja odnośnie przyjętej filozofii działania i strategii CSR - podkreślają dr Grażyna Klamecka-Roszkowska i Maciej Muczyński.
W procesie raportowania nie można przedstawić tylko działań sponsoringowych, powinna być również zawarta informacja odnośnie przyjętej filozofii działania i strategii CSR - podkreślają dr Grażyna Klamecka-Roszkowska i Maciej Muczyński.
Wśród argumentów za zbudowaniem odpowiedniej strategii CSR w firmie należy z pewnością wskazać doświadczenia tych przedsiębiorstw, które już to zrobiły - twierdzą dr Grażyna Klamecka -Roszkowska i Maciej Muczyński z WSE w Białymstoku.

Świadczy o tym cociażby przykład General Electric, który wdrożył w 2005 roku program Ecomagination obejmujący działania CSR dotyczące opracowywania oraz wprowadzania na rynek technologii przyjaznych środowisku. Jednocześnie rozwiązują one problemy klientów w tym zakresie i wpływają na wzrost wartości firmy.

Osiągnięte przez GE cele wskazują, że sformułowanie i właściwe wdrożenie strategii CSR nie tylko wpływa pozytywnie na odbiór społeczny działań podejmowanych przez przedsiębiorstwo, ale również przyczynia się do stałej poprawy jego pozycji biznesowej.

Takie działanie nie tylko wpływa pozytywnie na wizerunek instytucji, jej reputację w otoczeniu, ale także określa długofalowe z nim relacje. Przede wszystkim jednak strategiczne potraktowanie CSR może wpłynąć na zidentyfikowanie i wykorzystanie pojawiających się szans rynkowych, proinnowacyjne zarządzanie biznesem, co z kolei może się przyczynić do wzrostu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa.

Widoczne korzyści z posiadania odpowiednio sformułowanej strategii ujawniają się jedynie, gdy zostanie ona właściwie opracowana i przede wszystkim wdrożona zgodnie z przyjętymi założeniami.

Zobacz: Podlaskie. Dobre praktyki CSR - AC S.A. Białystok

Według World Business Council for Sustainable Devoplement strategia powinna być tworzona zgodnie następującymi zaleceniami:

  • powinna być oparta na integralności, wartościach i podejściu długoterminowym, dzięki czemu oferuje przedsiębiorstwom czyste korzyści i udział w tworzeniu dobrobytu społecznego;
  • umożliwia demonstrowanie ludzkiego oblicza biznesu;
  • wymaga zaangażowania w otwarty dialog i konstruktywne partnerstwo z władzą na różnych poziomach, organizacjami rządowymi, pozarządowymi i innymi podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, a w szczególności lokalnymi społecznościami;
  • przedsiębiorstwa wdrażające strategię CSR powinny uznawać lokalne i kulturowe różnice, prowadzić politykę zgodnie z globalnymi standardami;
  • firmy powinny uwzględniać lokalne zróżnicowanie, co objawia się w podejmowaniu odpowiednich inicjatyw.

Zobacz:Podlaskie. Dobre praktyki CSR - Rosti Białystok

Należy stwierdzić, że przygotowanie strategii CSR stanowi duże wyzwanie szczególnie dla personelu zarządzającego przedsiębiorstwem. W tym celu konieczne jest bowiem przeprowadzenie analizy rynku oraz branży, w której działa firma, zdefiniowanie bliższego i dalszego otoczenia instytucji, identyfikacja dotychczasowych działań wobec różnych partnerów społecznych, czyli interesariuszy oraz wskazanie priorytetowych obszarów, których będą dotyczyły działania CSR.

Strategia odpowiedzialnego podejścia do biznesu musi być zbieżna z wartościami, misją oraz wizją firmy, a także ze strategią zarządzania, sposobem podejmowania decyzji oraz kulturą organizacyjną.

Samo opracowanie strategii CSR należy uznać tylko za część sukcesu. Dopiero właściwe zaplanowanie jej wdrażania może zapewnić osiągnięcie konkretnych efektów przez przedsiębiorstwo. Sprzyja temu właściwa identyfikacja priorytetów firmy, wokół których zostanie stworzona strategia, a następnie przełożenie strategicznej wizji rozwoju na codzienne decyzje, praktykę działania w organizacji, a przede wszystkim zachowania pracowników.

Zobacz: Podlaskie. Dobre praktyki CSR - Bank Spółdzielczy Brańsk

Przygotowanie obydwu głównych działań w odniesieniu do strategii CSR może następować linearnie lub, co jest lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia jakości i efektywności podejmowanych działań, równocześnie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by po przeprowadzeniu wstępnych działań dotyczących sformułowania strategii rozpocząć prace związane z jej wdrożeniem w przedsiębiorstwie.

Korzyści z posiadania strategii społecznie odpowiedzialnego biznesu można wskazać nie tylko na płaszczyźnie samego przedsiębiorstwa, ale również społeczności w wymiarze lokalnym, regionalnym czy nawet krajowym.

Do korzyści wewnętrznych firmy

należy zaliczyć: zwiększenie zaangażowania i motywacji pracowników, tworzenie kultury organizacyjnej, niższe koszty nadzoru, wzrost innowacyjności, korzyści marketingowe.

Korzyści zewnętrzne to przede wszystkim: pozytywny wizerunek wśród interesariuszy, bezkonfliktowe prowadzenie działalności w społeczności lokalnej, wzrost liczby lojalnych klientów, wzrost konkurencyjności, zainteresowanie inwestorów, prestiż w otoczeniu z racji sponsoringu i działalności charytatywnej.

Korzyści dla społeczeństwa to: aktywny udział przedsiębiorstw w rozwiązywaniu problemów społecznych, ochronę środowiska, aktywizacja społeczności lokalnej, programy edukacyjne dla mieszkańców, wolontariat pracowniczy, finansowanie działalności sportowej, kulturalnej, charytatywnej .

Po przygotowaniu i zakończeniu procesu wdrażania strategii CSR ważnym działaniem jest komunikowanie się z otoczeniem oraz z najważniejszymi interesariuszami. Przyjętą formą jest tzw. raport CSR (sustainability reporting), który zawiera najważniejsze informacje odnośnie działań społecznie odpowiedzialnych za ubiegły rok kalendarzowy.

Zobacz:CSR. Podlaskie. Biznes zarabia, ale i uczy

Jak wskazują międzynarodowe wytyczne, w procesie raportowania nie można przedstawić tylko i wyłącznie działań sponsoringowych czy charytatywnych, powinna być również zawarta informacja odnośnie przyjętej filozofii działania i strategii CSR.

Stosowanie powyższych zasad powinno pomóc firmie w określeniu zawartości raportu, czyli innymi słowy, wskazać, które elementy strategii CSR należy uznać za najważniejsze i przedstawić je interesariuszom, a tym samym zapewnić wysoką jakość oraz przejrzystość prezentowanych informacji. W razie wątpliwości, które mogą pojawić się przy konstrukcji raportu, dobrze jest uwzględnić zalecenia GRI, aby przy doborze prezentowanych informacji kierować się kryterium ich istotności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny